بررسی فواید روغن کنجد

فواید روغن کنجد - Sesame oil benefits

روغن کنجد یکی از بهترین روغن‌های گیاهی تولید شده توسط بشر است که از دانه‌های کنجد گرفته می‌شود. این روغن که قدمتی 5000 ساله دارد به دلیل برخورداری از مزایای درمانی فراوان در طب سنتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به گونه‌ای که متخصصان بسیاری مصرف آن را با هدف درمان و بهبود بیماری‌های مختلف توصیه می‌کنند.

در این مطلب از مجله زادمهر تصمیم به بررسی فواید روغن کنجد داریم. بنابراین اگر دوست دارید در رابطه با مزایای درمانی روغن کنجد اطلاعات بیشتری کسب کنید، مطالعه این مطلب می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

جلوگیری از آسیب‌های سلولی

سلول یکی از کوچک‌ترین واحد‌های تشکیل‌دهنده بدن انسان است که آسیب دیدگی آن می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های فراوانی همچون سرطان شود. یکی از مهم‌ترین فواید روغن کنجد که باعث می‌شود تا تقاضا برای مصرف آن زیاد باشد، جلوگیری از آسیب‌دیدگی سلول‌ها و ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده است.

متخصصان طب سنتی بر این باورند که مصرف روزانه این روغن خوراکی می‌تواند شانس ابتلا به بیماری سرطان را به طور قابل توجهی کاهش دهد. ویتامین E موجود در این روغن نقش فراوانی در جلوگیری از آسیب‌های سلولی دارد.

جلوگیری از التهاب

روغن کنجد منبعی غنی از مس محسوب می‌شود. به همین دلیل نیز مصرف آن می‌تواند تاثیر فراوانی در جلوگیری از التهاب داشته باشد. مصرف روغن کنجد در افرادی که از بیماری‌های التهابی چون آرتریت روماتوئید و نقرس رنج می‌برند، می‌تواند به کاهش علائم بیماری کمک کند. کاهش تورم مفاصل، تقویت استخوان‌ها و عضلات و همچنین افزایش انرژی بدن از دیگر فواید روغن کنجد محسوب می‌‌شود.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی با روغن کنجد

روان کنجد منبعی از فیبر فراوان و امگا3، 6 و 9 است. به همین دلیل می‌تواند در جلوگیری از بیماری‌های قلبی بسیار موثر باشد. دانشمندان بر این باورند که مصرف این روغن تاثیر بسیار زیادی بر کاهش ریسک سکته قلبی و لخته شدن خون در قلب دارد. این روغن همچنین می‌تواند به درمان تپش قلب نیز کمک کند.

روغن کنجد برای بیماری قلبی - Sesame oil for heart disease

بیمارانی که از بیماری‌های قلبی و عروقی رنج می‌برند می‌توانند این روغن را جایگزین روغن‌های مضر کنند.

کنترل قند خون

یکی دیگر از مزایای روغن کنجد کنترل قند خون است. طی بررسی‌های علمی انجام شده متخصصان توانسته‌اند این نکته را اثبات کنند که مصرف 42 روز روغن کنجد به درمان قند خون کمک می‌کند.

بیمارانی که از بیماری قند خون رنج می‌برند می‌توانند در کنار رژیم غذایی مناسب خود از این روغن نیز استفاده کنند تا شاهد نتایج فوق‌العاده حاصل شده بر سلامت خود باشند.

درمان آرتریت

آرتریت یک بیماری التهابی مفصلی است که به صورت درد و ناتوانی خود را نشان می‌دهد. روغن کنجد به دلیل قابلیت ضدالتهابی که دارد می‌تواند کمک کند تا علائم ناشی از این بیماری به طور قابل توجهی کاهش یابد. افرادی که از این عارضه رنج می‌برند بهتر است قبل از مصرف روغن کنجد با پزشک مشورت کنند.

جالب است بدانید که مصرف موضعی روغن کنجد نیز می‌تواند به تسکین درد ناشی از آرتریت کمک شایانی کند.

بهبود کیفیت خواب

روغن کنجد همچنین برای دوستانی از بی‌خوابی یا کم‌خوابی رنج می‌برند، می‌تواند بسیار مفید باشد. مصرف این روغن یا ماساژ بدن با استفاده از آن می‌تواند گردش خون را افزایش داده و به بهبود کیفیت خواب بپردازد. متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند در هنگام بی‌خوابی نوزاد از ماساژ با این روغن غافل نشوید.

بهبود سلامت و زیبایی پوست

ویتامین E موجود در روغن کنجد آن را به یک گزینه عالی برای بهبود سلامت پوست تبدیل کرده است. این موضوع باعث شده تا در بسیاری از شرکت‌های آرایشی و بهداشتی از کنجد و روغن کنجد برای ساخت محصولات مراقبتی استفاده شود.

مصرف خوراکی و موضعی روغن کنجد کمک می‌کند تا چین و چروک‌های پوستی از بین روند. اثرات جای جوش و آکنه و تیرگی‌های پوستی کاهش یافته و شفافیت پوست افزایش یابد.

کاهش فشار خون

اگر از فشار خون بالا رنج می‌برید و تاکنون نتوانسته‌اید راهکار موثری برای درمان این عارضه بیابید، کافی است مصرف روغن کنجد را به مدت 45 روز در رژیم غذایی خود قرار دهید. این روغن باعث می‌شود تا میزان سدیم موجود در خون تنظیم شده و فشار خون بالا، کاهش یابد.

فواید روغن کنجد برای فشار خون - Sesame oil benefits for blood pressure

البته به یاد داشته باشید که برای تنظیم فشار خون در کنار مصرف این روغن باید به تغذیه و تحرک خود نیز توجه کافی داشته باشید.

سم‌زدایی بدن

سم‌زدایی بدن به عنوان یکی دیگر از فواید مصرف روغن کنجد در نظر گرفته می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این روغن نه تنها به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند، بلکه باعث می‌شوند تا بدن در برابر دفع سموم عملکرد بهتری از خود نشان دهد و شانس ابتلا به بیماری‌های فراوانی کاهش یابد.

سلامت روان

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در روغن کنجد می‌تواند بر روی سلامت روان و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌هایی چون افسردگی و اضطراب اثر بگذارد. بررسی‌های علمی نشان داده است که مصرف این روغن می‌تواند تولید هورمون‌های شادی را در بدن افزایش داده و موجب افزایش انرژی و انگیزه فردی شود.

متخصصان طب سنتی مصرف این روغن را به نوجوانان که بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های روانی هستند، توصیه می‌کنند.

اثر روغن کنجد روی درخشندگی موها

روغن‌ کنجد تاثیر فراوانی بر روی سلامت مو دارد. این روغن به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی، مواد معدنی و مغزی مورد نیاز مو را در اختیار ریشه و فولیکول‌ها قرار می‌دهد تا رشد مو افزایش یافته، کدری و ریزش کاهش یابد.

فواید روغن کنجد برای درخشندگی مو - Sesame oil benefits for hair brightness

کافی است به مدت یک ماه از روغن کنجد به صورت موضعی استفاده کرد و موی خود را به این روغن آغشته کنید تا اثرات ریزش، شوره کاهش یافته و درخشندگی و لطافت موی شما زیاد شود.

لاغری شکم

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما روغن کنجد به دلیل تاثیر بسیار زیادی که بر روی کاهش چربی بدن دارد، می‌تواند در لاغری شکم موثر باشد. افرادی که از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برند، می‌توانند در کنار انجام ورزش و برخورداری از یک رژیم غذایی ایده‌آل از این روغن نیز استفاده کنند تا در بازه زمانی کوتاه‌تر به نتیجه دلخواه خود دست یابند.

افزایش قوای جنسی

روغن کنجد به واسطه طبع گرمی که دارد برای تقویت قوای جنسی بسیار موثر است. افراد سرد مزاج و کسانی که قوای جنسی خوبی ندارند، می‌توانند مصرف این روغن را در رژیم غذایی خود قرار دهند تا شاهد نتایج فوق‌العاده حاصل شده باشند.

کاهش کیفیت اسپرم به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل ناباروری در مردان شناخته می‌شود. خوشبختانه باید بگوییم روغن کنجد می‌تواند تاثیر فراوانی بر روی افزایش کیفیت اسپرم و درمان این عارضه داشته باشد.

چگونه روغن کنجد باعث بهبود زخم‌ها و سوختگی می‌شود؟

اسیدهای چرب امگا3، اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید استئاریک و اسید پالمتیک از مهم‌ترین ترکیبات روغن کنجد محسوب می‌شوند که تاثیر فراوانی بر روی ترمیم سلول‌های پوستی دارند. این اسیدها با ترمیم کردن سلول‌های آسیب‌دیده پوست، اثرات ناشی از زخم و سوختگی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند.

اگر پوست شما دچار آسیب‌دیدگی شده است استفاده موضعی از این روغن می‌تواند ایده موثری باشد.

روغن کنجد زادمهر

زادمهر یکی از بهترین فروشگاه‌هایی است که می‌توانید برای خرید روغن کنجد انتخاب کنید. روغن کنجد زادمهر با نظارت متخصصان طب سنتی تولید می‌شود به همین دلیل از کیفیت فوق‌العاده و اثرگذاری بالا برخوردار است.

اگر به دنبال روغن کنجد اصل با کیفیت بالا و قیمتی مناسب هستید، کافی است همین حالا به ثبت سفارش این محصول در وب سایت ما بپردازید تا در اولین فرصت محصول خریداری شده به دستتان برسد.

 

ارزیابی محصولات زادمهر توسط پزشکان - evaluation of Zaadmehr products by doctors

 

منابع علمی:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9573514/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10805642/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10292629/

سبک زندگی سالم را با این محصولات آغاز کنید.

در صورتی که خواهان مشورت با پزشک هستید، می‌توانید پزشکان و متخصصین طب سنتی که با زادمهر همکاری می‌کنند را با زدن دکمه زیر مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *