آشنایی با سینوزیت و درمان آن

علت و درمان سینوزیت - Sinusitis causes and treatment

احساس درد و فشار به خصوص در ناحیه پیشانی، چشم‌ها و بینی می‌تواند به دلیل ایجاد یک عارضه دردناک به نام سینوزیت ایجاد شود.

متاسفانه باید بگوییم افراد بسیاری از سراسر جهان از این بیماری رنج می‌برند. با اینکه پیشرفت‌های زیادی در زمینه پزشکی نوین رخ داده است اما باید بدانید که درمان سینوزیت با داروهای شیمیایی می‌توانند ضرر و زیان‌‌های فراوانی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد.

متخصصان طب سنتی با راهکارهای قدیمی، موثر و بدون عارضه می‌توانند این بیماری را درمان کنند.

چنانچه دوست دارید در رابطه با درمان سینوزیت با طب سنتی بیشتر بدانید، مطالعه این مطلب مختص شما خواهد بود.

سینوزیت چیست؟

سینوزیت التهاب یا تورم پوشش داخلی سینوس‌ها است. سینوس‌ها حفره‌های پر از هوا در استخوان‌های جمجمه و صورت شما هستند.

در حالت عادی، سینوس‌ها با هوا پر شده و از طریق مجرای بینی با بینی شما ارتباط دارند. اما اگر این مجاری مسدود شوند، سینوس‌ها می‌توانند با مخاط پر شده و ملتهب شوند. این امر می‌تواند به رشد باکتری‌ها یا قارچ‌ها و ایجاد عفونت (سینوزیت حاد) منجر شود.

سینوزیت همچنین می‌تواند در اثر التهاب طولانی‌مدت (مزمن) ناشی از آلرژی، پولیپ‌های بینی یا سایر مشکلات ایجاد شود. این عارضه معمولا با درد به خصوص در ناحیه پیشانی و بینی همراه خواهد بود. (لینک منبع علمی)

انواع سینوزیت

بیماری سینوزیت را بر اساس مدت زمان درگیری می‌توان به شکل زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • سینوزیت حاد: این عارضه به دلیل عفونت باکتریایی، ویروسی یا قارچی ایجاد می‌شود و در کمتر از 4 هفته از بین می‌رود.
  • سینوزیت تحت حاد: سینوزیت تحت حاد بین 4 تا 12 هفته طول می‌کشد و معمولا علائم آن خفیف‌تر از نمونه‌های حاد است.
  • سینوزیت مزمن: سینوزیت مزمن معمولا به دلایلی چون عفونت مکرر، آلرژی، پولیپ‌های بینی، انحراف تیغه بینی، نقص سیستم ایمنی ایجاد شده و بیش از 12 هفته طول می‌کشد.
  • سینوزیت قارچی: سینوزیت قارچی معمولا به دلیل عفونت با قارچ ایجاد می‌شود و علائمی مشابه سینوزیت حاد، اما بدون تب یا علائم عفونت را دارد.
  • سینوزیت غیرعفونی: این نوع سینوزیت عامل غیرعفونی دارد به همین دلیل تب یا علائم عفونت جزو نشانه‌های آن نیست.

انواع سینوزیت - Type of sinusitis

سینوزیت مزمن

سینوزیت مزمن یکی از انواع سینوزیت است که علائم ناشی از آن حتی می‌تواند تا 12 هفته نیز باقی بماند. افرادی که از این نوع عارضه رنج می‌برند، در کنار احساس درد در ناحیه پیشانی، بینی و چشم‌ها، ممکن است شاهد حالت تهوع، از بین رفتن حس چشایی، گرفتگی صدا و … نیز باشند.

اگر دوره درمان سینوزیت برای شما بسیار طولانی شده است، توصیه می‌شود با کمک متخصصان طب سنتی یک راهکار خوب برای درمان این بیماری در نظر بگیرید.

سینوزیت چه علائمی دارد؟

آگاهی از علائم سینوزیت به شما کمک می‌کند تا در صورت ابتلا به این بیماری، به موقع به پزشک مراجعه کرده و از درمان مناسب بهره‌مند شوید. از مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد و فشار در صورت: این علامت شاخص، اغلب در نواحی اطراف چشم‌ها، بینی و پیشانی احساس می‌شود و می‌تواند به صورت تیر کشیدن، نبض زدن یا حس سنگینی بروز کند.
  • احتقان بینی: انسداد مجرای بینی، تنفس از طریق بینی را دشوار یا غیرممکن می‌کند.
  • ترشحات غلیظ از بینی: این ترشحات می‌توانند به رنگ زرد، سبز یا حتی متمایل به خاکستری باشند و گاه با بوی بد همراه هستند.
  • تب: تب خفیف در سینوزیت حاد شایع است، اما در موارد شدیدتر ممکن است تب بالا نیز مشاهده شود.
  • خستگی: احساس ضعف و بی حالی عمومی، از علائم شایع سینوزیت است.
  • کاهش حس بویایی: التهاب و انسداد سینوس‌ها می‌تواند بر حس بویایی شما تأثیر بگذارد و توانایی تشخیص بوها را مختل کند.
  • درد دندان و فک: در برخی موارد، التهاب سینوس‌ها می‌تواند منجر به درد در دندان‌ها و فک فوقانی شود.
  • سرفه: سرفه، به ویژه در شب، می‌تواند از علائم سینوزیت باشد. این سرفه اغلب برای تخلیه مخاط از سینوس‌ها به پشت حلق ایجاد می‌شود.
  • گلودرد: التهاب و تحریک ناشی از سینوزیت می‌تواند به گلودرد نیز منجر شود.
  • تورم صورت: در موارد شدید سینوزیت، ممکن است تورم و قرمزی در اطراف چشم‌ها و بینی مشاهده شود.

ارتباط سینوزیت با سرگیجه، گوش درد و گرفتگی بینی

التهاب سینوس‌ها، به ویژه در ناحیه پیشانی و اتموئید، می‌تواند با فشار بر اعصاب اطراف چشم و بینی، اعصاب تعادل را تحریک کرده و منجر به سرگیجه شود. این عارضه همچنین قادر است به انسداد لوله استاش، کانال ارتباطی بین گوش میانی و پشت حلق، منجر شده و با تجمع مایع در گوش میانی، زمینه‌ساز گوش درد شود.

انسداد مجرای بینی به دلیل التهاب و تجمع مخاط، که یکی از علائم شایع سینوزیت است، تنفس را دشوار کرده و حس بویایی را تحت تاثیر قرار داده و منجر به گرفتگی بینی می‌شود.

لازم به ذکر است که عواملی مانند عفونت، آلرژی و پولیپ‌های بینی نیز می‌توانند با تشدید التهاب و انسداد، علائم سینوزیت، از جمله سرگیجه، گوش درد و گرفتگی بینی را بدتر کنند.

درمان عفونت سینوزیت

اگر قصد درمان عفونت سینوزیت را دارید و همچنین نمی‌خواهید به روش‌های شیمیایی اتکا کنید، کافی است یک عدد پیاز پوست بگیرید‌. آن را خرد کرده و در آب بجوشانید. جوشانده را از صافی گذرانده و نوش جان کنید.

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید از پیاز استفاده کنید، آب گرم و زردچوبه به شما توصیه می‌شود. مقداری زردچوبه را در آب گرم حل کرده و چندین بار در روز غرغره کنید تا عفونت از بین برود.

درمان قطعی سینوزیت با عسل

عسل یک آنتی بیوتیک قوی و طبیعی است که می‌تواند در درمان سینوزیت موثر واقع شود. این ماده خوراکی حتی می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی از تشدید این بیماری نیز جلوگیری کند.

افرادی که از بیماری سینوزیت رنج می‌برند، کافی است روزانه بین 2 تا 3 قاشق غذاخوری عسل نوش جان کنند تا شاهد بهبود علائم بیماری خود باشند. (لینک منبع علمی)

مصرف عسل برای بهبودی سینوزیت - Honey for sinusitis treatment

درمان خانگی سینوزیت

با استفاده از یک سری راهکارهای خانگی می‌توان به راحتی علائم ناشی از سینوزیت را به طور قابل توجهی کاهش داد. از مهم‌ترین این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بخور گرم با گیاهان دارویی
    استنشاق بخار گرم گیاهان دارویی مانند بابونه، آویشن، گل محمدی، اکالیپتوس و نعناع فلفلی می‌تواند به شل شدن و تخلیه مخاط سینوس‌ها، کاهش احتقان، تسکین درد و التهاب و از بین بردن عوامل بیماری‌زا کمک کند. برای انجام این کار، می‌توانید از یک دستگاه بخور یا یک کاسه آب گرم استفاده کنید. چند قطره از اسانس این گیاهان را به آب اضافه کرده و به مدت 5 تا 10 دقیقه بخار آن را استنشاق کنید.
  • شستشوی بینی با محلول نمکی و گیاهان دارویی
    شستشوی منظم بینی با محلول نمکی و گیاهان دارویی مانند گل محمدی، بابونه و آویشن می‌تواند به پاکسازی مجاری بینی، رقیق شدن مخاط، از بین بردن عوامل بیماری‌زا و کاهش التهاب کمک کند. برای تهیه محلول نمکی، ½ قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. می‌توانید چند قطره از عصاره این گیاهان را نیز به محلول اضافه کنید. از یک نتی‌پات یا سرنگ برای شستشوی بینی خود با این محلول استفاده کنید.
  • مصرف دمنوش‌های گیاهی
    نوشیدن دمنوش‌های گرم گیاهان دارویی مانند زنجبیل، زردچوبه، آویشن، بابونه و گل محمدی می‌تواند به تسکین درد، التهاب، احتقان و تب ناشی از سینوزیت کمک کند. این گیاهان دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی هستند که می‌توانند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت کمک کنند.
  • مرطوب کردن هوا
    هوای خشک می‌تواند سینوس‌ها را تحریک کند و احتقان را بدتر کند. استفاده از دستگاه بخور سرد یا مرطوب کننده هوا می‌تواند به مرطوب شدن هوا و تسکین علائم سینوزیت کمک کند.
  • کمپرس گرم
    استفاده از کمپرس گرم روی نواحی سینوسی ممکن است به تسکین درد و التهاب کمک کند. برای این کار، یک حوله تمیز را در آب گرم خیس کنید، آن را به آرامی بچکانید و به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پیشانی، گونه‌ها یا پل بینی خود قرار دهید.
  • عسل و آب جوش
    نوش جان کردن عسل و آب جوش یکی دیگر از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند در درمان و کنترل علائم ناشی از سینوزیت مفید باشد. (لینک منبع علمی)

آیا بخور آب برای بهبودی سینوزیت مفید است؟

استفاده از بخور آب گرم به عنوان یک روش درمانی خانگی برای سینوزیت، سابقه‌ای طولانی در فرهنگ‌های مختلف دارد. برخی از متخصصان معتقدند که استنشاق بخار آب می‌تواند به تسکین علائم این بیماری مانند گرفتگی بینی، احتقان و درد سینوس کمک کند.

چنانچه از بیماری سینوزیت رنج می‌برید و به دنبال کاهش علائم آن هستید، ضروری است تا هر شب بخور با گل محمدی را انجام دهید تا نتایج حاصل از بهبودی مشخص شود.

جراحی سینوزیت چگونه است؟

جراحی سینوزیت یک راهکار تهاجمی برای درمان این عارضه است. این روش درمانی بیشتر زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دیگر روش‌ها نتوانند به بهبود بیماری کمک کنند.

متخصصان بدون اینکه برشی ایجاد کنند با آندوسکوپی بینی تمامی عفونت‌های مسدودکننده مجاری تنفسی را تخلیه می‌کنند تا علائم این عارضه به طور قابل توجهی بهبود یابد.

درمان سینوزیت با جراحی - Sinusitis treatment with surgery

بهترین محصولات زادمهر برای درمان سینوزیت

زادمهر یکی از معتبرترین داروخانه‌های طب سنتی ایرانی شناخته می‌شود. در زادمهر داروهای فراوانی با نظارت پزشکان خبره طب سنتی جهت استفاده در درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عسل زادمهر که طی بررسی‌های علمی اصالت آن ثابت شده است، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های درمانی پیش‌‌رو برای کنترل این عارضه باشد.

 

ارزیابی محصولات زادمهر توسط پزشکان - evaluation of Zaadmehr products by doctors

سبک زندگی سالم را با این محصولات آغاز کنید.

در صورتی که خواهان مشورت با پزشک هستید، می‌توانید پزشکان و متخصصین طب سنتی که با زادمهر همکاری می‌کنند را با زدن دکمه زیر مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *