چطور سرفه را درمان کنیم؟

علت و درمان سرفه - Cough disease treatment

سرفه به عنوان یکی از مهم‌ترین مکانیسم‌های بدن برای خروج میکروب از راه سیستم تنفسی شناخته می‌شود. این عارضه معمولا نشانه‌ای از یک بیماری میکروبی و ویروسی است و به ندرت با خطر مرگ همراه خواهد بود.

خوشبختانه در طب سنتی راهکارهای بسیاری برای درمان این بیماری در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر نمی‌خواهید سرفه خود با استفاده از داروهای شیمیایی و مضر درمان کنید، مطالعه این مطلب می‌تواند برای شما بسیار مفید خواهد بود.

علت سرفه خشک

سرفه خشک عارضه‌ای است که می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. از مهم‌ترین دلایل این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها
  • قرار گرفتن در معرض دود
  • ابتلا به بیماری‌های ویروسی و باکتریایی
  • عفونت تنفسی
  • تومور در دستگاه تنفسی
  • مصرف برخی داروها
  • دود سیگار و قلیان

سرفه خشک کودکان

اگر سرفه کودک با تولید خلط و مخاط تنفسی همراه نباشد، گفته می‌شود که وی دچار سرفه خشک شده است. خشک بودن این سرفه باعث شده است تا با درد همراه باشد.

معمولا برای درمان این عارضه ابتدا علت زمینه‌ای آن یافت می‌شود تا با درمان مشکل پیش آمده این علامت نیز از بین برود.

درمان سرفه کودکان - Kids cough treatment

درمان سرفه خشک

یکی از بهترین درمان‌های موجود برای رفع سرفه خشک، استفاده از عسل عناب است. عسل عناب خواص درمانی فراوانی دارد و می‌تواند به نرم شدن گلو کمک کند.

از دیگر خواص این عسل می‌توان به تسکین درد قفسه سینه، رفع کم خونی، تقویت سیستم ایمنی، بهبود مغز و … اشاره کرد. (لینک منبع علمی)

بهترین قرص برای سرفه خشک

بسیاری از افراد در پی یافتن بهترین قرص برای سرفه خشک هستند. توصیه ما به این دوستان این است که قبل از مصرف قرص‌های شیمیایی، استنشاق اکالیپتوس را امتحان کنند.

قرص دکستورمتورفان به عنوان یک داروی شیمیایی ممکن است یک سری عوارض را برای شما به همراه داشته باشد. به همین دلیل بهتر است از روش‌های کم عارضه گیاهی برای درمان سرفه خشک استفاده کنید.

شربت گیاهی ضد سرفه خشک

شربت زنجبیل، عسل و لیمو یک شربت با طعمی تند و تیز است که در درمان سرفه خشک می‌تواند موثر باشد. این شربت با کاهش التهاب دستگاه تنفسی و تسکین درد گلو، می‌تواند به کاهش سرفه کمک کند.

پیشنهاد مطالعه: علت و درمان گلو درد

جالب است بدانید که این شربت می‌تواند اثر بیماری‌های میکروبی و ویروسی را نیز در بدن کاهش دهد.

درمان خانگی سرفه خشک

اگر به دنبال درمان خانگی سرفه خشک هستید، یکی از بهترین راهکارها برای شما استفاده از شیر و عسل است. کافی است یک تا دو قاشق غذاخوری عسل را در شیر گرم حل کرده و هر صبح به صورت ناشتا نوش جان کنید. مصرف این جوشانده قوی می‌تواند علاوه بر کاهش سرفه خشک، به تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت روان شما نیز کمک شایانی کند.

جالب است بدانید که مصرف این جوشانده برای همه افراد در سنین مختلف مناسب است.

عسل و شیر گرم برای درمان سرفه - Honey and warm milk for cough treatment

سرفه زیاد نشانه چیست؟

سرفه‌های مکرر و طولانی مدت باید ریشه‌یابی شوند. این سرفه‌ها معمولا به دلایلی چون حساسیت، عفونت‌های تنفسی، دود سیگار، آلودگی هوا، آسم، بیماری سرفه مسیر تنفس فوقانی، بازگشت رفلاکس معده به مری و استفاده از داروهایی چون آنزیم مبدل آنژیوتانسین رخ می‌دهد.

تشخیص علت اصلی سرفه زیاد باید توسط متخصص طب سنتی مشخص گردد. به همین دلیل توصیه می‌شود اگر این علائم را دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

سرفه خلط دار

سرفه خلط دار به مجموعه سرفه‌هایی گفته می‌شود که برای خارج راندن عفونت‌های تنفسی از ریه رخ می‌دهند.

این عارضه در بیماران مبتلا به کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار دیده می‌شود. افراد معمولا در کنار سرفه خلط دار تب را نیز تجربه خواهند کرد.

سرفه خلط دار نشانه چیست؟

سرفه خلط دار می‌تواند نشانه‌ای از عفونت در مجرای دستگاه تنفسی و ریه باشد. با افزایش عفونت در نواحی نام برده شده، موکوس بیشتر تولید می‌شود و بدن برای خارج کردن آن‌ها از بدن راهکاری به نام سرفه خلط آور را در پیش می‌گیرد.

سرفه خلط آور نشانه‌ای از یک بیماری دیگر است که باید توسط پزشک بررسی و بر اساس دیگر علایم موجود تشخیص داده شود.

سرفه خلط دار کودکان

کودکان نیز ممکن است سرفه خلط دار را تجربه کنند. مصرف آب جوش و سیر نقش بسیار زیادی در کنترل این عارضه خواهد داشت. بنابراین اگر به دنبال راهکاری موثر برای کاهش این عارضه در کودکان هستید، این روش می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

درمان سرفه خلط دار در کودکان

شیره انگور به دلیل دارا بودن ویتامین A و E می‌تواند ضعف بدن را کاهش داده و به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

اگر می‌خواهید شیره انگور را با هدف درمان سرفه خلط دار در کودکان نوش جان کنید، می‌توان این شیره را با عسل مخلوط کنید.

مخلوط این شیره و عسل می‌تواند در کاهش عفونت نیز موثر باشد. بنابراین اگر عامل سرفه‌های شما عفونت گلو باشد، این معجون می‌تواند به درمان کمک کند.

سرفه کرونا

سرفه به عنوان یکی از مهم‌ترین علائم ابتلا به بیماری کرونا محسوب می‌شود که می‌تواند خشک یا مرطوب باشد و با تنگی نفس، تب، خستگی و درد عضلانی همراه شود.

بررسی‌ها نشان داده است که استفاده از دمنوش آب لیمو و عسل می‌تواند در درمان این عارضه مفید باشد.

سرفه‌های شبانه

سرفه‌های شبانه می‌توانند آزاردهنده باشند و خواب شما را مختل کنند. علل مختلفی برای سرفه‌های شبانه وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آلرژی، آسم، رفلاکس معده به مری و سندرم قطره پس از بینی اشاره کرد.

اگر شما نیز از سرفه‌های شبانه رنج می‌برید، کافی است مقداری زردچوبه را در شیر داغ حل کرده و نوش جان کنید تا شاهد نتایج آن بر روی سلامت خود باشید.

سرفه‌های آلرژیک

سرفه‌های آلرژیک به مجموعه سرفه‌هایی گفته می‌شود که ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به مواد حساسیت‌زا مانند گرد و غبار، گرده، کپک و موی حیوانات خانگی است. این سرفه‌ها به دو صورت خشک یا مرطوب با عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم همراه هستند.

نوش جان کردن شیره انگور با تقویت سیستم ایمنی می‌تواند از بروز این نوع سرفه جلوگیری کند.

سرفه در بارداری

جالب است بدانید که مادران بارداری نیز ممکن است در دوران بارداری شاهد سرفه باشند. سرفه در بارداری شایع است و می‌تواند ناشی از تغییرات هورمونی، بزرگ شدن رحم یا تحریک گلو توسط اسید معده باشد. در بیشتر موارد، سرفه در بارداری به خودی خود رفع می‌شود. چنانچه این عارضه با علائم دیگری همراه بود، بهتر است از متخصصان طب سنتی کمک بگیرید.

سرفه در بارداری - Cough in pregnancy

سرفه نوزاد

نوزادان نیز به دلایلی چون ابتلا به بیماری‌هایی مانند آسم، سرماخوردگی، آنفولانزا و … ممکن است سرفه را تجربه کنند. اگر سرفه باعث تب و سایر مشکلات برای نوزاد شد، بهتر است با متخصصان طب سنتی مشورت کنید تا یک راهکار اصولی برای درمان این عارضه در نظر گرفته شود.

برای سرفه چه خوب است؟

برخی از گیاهان و مواد غذایی که خاصیت ضد التهابی دارند، برای درمان سرفه مفیدند. از مهم‌ترین این گیاهان می‌توان به زنجبیل، لیمو، زردچوبه، سیر، نعنا فلفلی، عناب و آویشن اشاره کرد.

آناناس، کیوی، گلابی، انگور و مرکبات از بهترین میوه‌ها برای تسکین درد گلو و کاهش سرفه محسوب می‌شوند. نوش جان کردن این میوه‌ها به صورت تازه یا آبگیری شده، می‌توانند به درمان بیماری‌های مختلف کمک کنند.‌

داروی گياهی برای سرفه

بسیاری از افراد پس از مشاهده سرفه تصور می‌کنند که تنها راهکار موجود استفاده از داروهای شیمیایی است. باید بدانید که این باور کاملا اشتباه است چرا که با داروهای گیاهی می‌توان بدون هیچ عارضه خاصی درمان شد.

آویشن یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان و کنترل سرفه محسوب می‌شود. استفاده از جوشانده این گیاه در هنگام سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی می‌تواند کمک کند تا سرفه شما به طور قابل توجهی کاهش یابد.

ضد سرفه قوی خانگی

اگر به دنبال یک ضد سرفه قوی خانگی هستید ما شیره انگور را به شما توصیه می‌کنیم. شیره انگور معجونی است که از انگور استخراج می‌شود و به دلیل برخورداری از مواد معدنی و مغذی فراوان می‌تواند در سلامت جسم موثر باشد.

این شیره دارای خاصیت ضد التهابی است که می‌تواند التهاب گلو را کاهش داده و موجب درمان گلو درد و سرفه شود‌.

جالب است بدانید که این ضد سرفه را می‌توانید با شیر مخلوط کرده و نوش جان کنید.

شربت ضد سرفه قوی برای بزرگسالان

اگر به دنبال یک راهکار قطعی برای درمان سرفه بزرگسالان هستید، شربت زوفا عسلی رازک می‌تواند گزینه ایده‌آلی باشد.

این شربت که از گیاهانی چون زوفا، پنیرک، شیرین بیان، گل بنفشه، آویشن، ختمی و… ساخته شده است، اثرگذاری زیادی بر روی کاهش التهاب دستگاه تنفس و گلو دارد و می‌تواند علاوه بر کاهش سرفه به بهبود درد و سوزش در ناحیه قفسه سینه و گلو نیز کمک کند.

برای سرفه شدید چی خوبه؟

اگر از سرفه شدید رنج می‌برید و می‌خواهید یک راهکار ایمن و بدون عارضه برای درمان آن بیابید، مصرف سرکه انگبین می‌تواند برای شما مفید باشد.

نوش جان کردن روزانه یک لیوان سرکه انگبین به صورت ناشتا نه تنها می‌تواند در بهبود سرفه شدید مفید باشد، بلکه قادر است به چربی سوزی بدن نیز کمک شایانی کند.

جالب است بدانید که سرکه موجود در سرکه انگبین خاصیت اسیدی دارد و می‌تواند باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در بدن را نیز از بین ببرد. (لینک منبع علمی)

پیشنهاد مطالعه: سرکه انگبین با سکنجبین چه تفاوتی دارد؟

برای سرفه کودکان چی خوبه؟

دمنوش عسل و زنجبیل یک آنتی اکسیدان و کاهنده التهاب قوی محسوب می‌شود که به دلیل دارا بودن طعمی فوق‌العاده برای درمان سرفه کودکان موثر است. این دمنوش می‌تواند به آرام سازی روح و روان فرزند شما نیز کمک کند.

برای آماده سازی دمنوش عسل و زنجبیل کافی است مقداری زنجبیل را دم کنید و سپس یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه نمایید. حالا می‌توانید این دمنوش خوشمزه و خوش طعم را نوش جان کنید. (لینک منبع علمی)

قویترین داروی گیاهی ضد سرفه کودکان

داروهای گیاهی بسیاری در بازار برای درمان سرفه کودکان وجود دارد که هر یک از گیاه خاصی ساخته شده‌اند. دسته‌‌ای از این داروها به دلیل اثرگذاری بالا، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. از مهم‌ترین قوی‌ترین داروهای گیاهی ضد سرفه برای کودکان می‌توان به سنجد و پیچک، ریشه گل ختمی، ریشه شیرین بیان و آویشن اشاره کرد.

این داروها به دلیل اثرگذاری زیاد بر روی سیستم تنفسی و گلو می‌توانند به تسکین درد نیز کمک کنند.

بهترین محصولات زادمهر برای درمان سرفه

در داروخانه طب سنتی زادمهر محصولات فراوانی با نظارت متخصصان ساخته می‌شود که این محصولات از کیفیت بالایی برخوردارند و برای اهداف درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از بهترین محصولات موجود در این مجموعه برای درمان سرفه می‌توان به سرکه انگبین، عسل و شیره انگور اشاره کرد.

توجه داشته باشید که تمامی محصولات ما در مجموعه زادمهر دارای ضمانت نامه اصالت و کیفیت هستند؛ بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت هر آنچه را که می‌خواهید خریداری کنید.

ارزیابی محصولات زادمهر توسط پزشکان - evaluation of Zaadmehr products by doctors

سبک زندگی سالم را با این محصولات آغاز کنید.

در صورتی که خواهان مشورت با پزشک هستید، می‌توانید پزشکان و متخصصین طب سنتی که با زادمهر همکاری می‌کنند را با زدن دکمه زیر مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *