علت و درمان تنبلی تخمدان چیست؟

علت و درمان تنبلی تخمدان - Ovarian laziness cause and treatment

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا تنبلی تخمدان، یک اختلال هورمونی شایع در زنان سنین باروری است. این بیماری با عدم تعادل هورمون‌های جنسی زنانه، قاعدگی نامنظم، تخمک‌گذاری نادرست و کیست‌های تخمدان مشخص می‌شود.

درمان PCOS به علائم و شدت بیماری بستگی دارد و ممکن است شامل تغییرات سبک زندگی، دارو درمانی و گاها جراحی باشد.

در طب سنتی بررسی‌های بسیاری بر روی این بیماری صورت گرفته که نشان می دهد با استفاده از این طب می‌توان این بیماری را به طور قابل توجهی بهبود بخشید.

چنانچه دوست دارید در این باره اطلاعات بیشتری به دست آورید، مطالعه این مطلب مختص شما است.

علت تنبلی تخمدان

عوامل متعددی می‌تواند در ابتلا به تنبلی تخمدان نقش داشته باشد. از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ژنتیک: 50 تا 70 درصد از زنان مبتلا به PCOS سابقه خانوادگی این بیماری را دارند.
  • مقاومت به انسولین: حدود 70 تا 80 درصد از زنان مبتلا به PCOS به انسولین مقاوم هستند.
  • افزایش هورمون‌های مردانه: زنان مبتلا به PCOS غالباً سطح بالایی از هورمون‌های مردانه مانند تستوسترون دارند.
  • التهاب مزمن: التهاب مزمن می‌تواند در بروز PCOS نقش داشته باشد.
  • عوامل محیطی: چاقی و سبک زندگی ناسالم می‌توانند خطر ابتلا به PCOS را افزایش دهند.
  • سایر عوامل: برخی از بیماری‌ها مانند اختلالات تیروئید و سندرم کوشینگ می‌توانند علائمی مشابه PCOS ایجاد کنند.

علائم تنبلی تخمدان در دختر

تنبلی تخمدان با یک سری علائم‌ خود را نشان می‌دهد. از مهم‌ترین این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قاعدگی‌های نامنظم یا طولانی، خونریزی شدید یا لکه بینی بین پریودها
  • ناباروری، عدم تخمک گذاری یا دشواری در باردار شدن
  • پرمویی مانند رشد موهای زائد در صورت، سینه، شکم و ران ها
  • دارا بودن پوست چرب و آکنه
  • نازک شدن موها یا ریزش موی سر
  • چاقی یا افزایش وزن غیرقابل توضیح
  • تیرگی پوست در نواحی مانند زیر بغل، کشاله ران و گردن
  • مشکلات خلقی مانند اضطراب، افسردگی و نوسانات خلقی
  • خستگی مزمن و کمبود انرژی
  • سردردهای مکرر

توجه داشته باشید که علائم تنبلی تخمدان در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود در همان ابتدای مشاهده علائم ذکر شده به پزشک مراجعه کنید تا روند بررسی و بهبود علائم شما به شکل بهتری انجام گیرد. (لینک منبع علمی)

تنبلی تخمدان یا PCOS

عوارض تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) عوارض متعددی دارد که می‌تواند سلامت جسمی و روانی زنان را تحت تاثیر قرار دهد. از مهم‌ترین این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ناباروری: PCOS یکی از شایع‌ترین علل ناباروری در زنان است.
  • سقط جنین: زنان مبتلا به PCOS بیشتر در معرض خطر سقط جنین هستند.
  • دیابت بارداری: PCOS خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می‌دهد.
  • بیماری‌های قلبی عروقی: PCOS خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.
  • سرطان رحم: زنان مبتلا به PCOS که پریودهای نامنظم دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم هستند.
  • مشکلات سلامت روان: PCOS می‌تواند منجر به اضطراب، افسردگی و اختلالات خلقی شود
  • مشکلات خواب: آپنه خواب یکی از عوارض PCOS است که می‌تواند منجر به خستگی مزمن و مشکلات تنفسی در طول خواب شود.
  • مشکلات پوستی: آکنه و تیرگی پوست از جمله مشکلات پوستی مرتبط با PCOS هستند.

تنبلی تخمدان در افراد لاغر

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که تنبلی تخمدان تنها در افراد دارای اضافه وزن رخ می‌دهد. در این باره باید بگوییم که افراد لاغر نیز در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

چاقی می‌تواند یکی از نتایج ابتلا به این عارضه باشد. با این وجود متخصصان مشخص کرده‌اند که افراد دارای اضافه وزن و کسانی که سبک زندگی غیر درستی را در پیش گرفته‌اند، بیشتر در خطر ابتلا به این عارضه قرار می‌گیرند.

آیا تنبلی تخمدان باعث جوش صورت می‌شود؟

تنبلی تخمدان می‌تواند بر روی پوست تاثیر بگذارد. هنگامی که میزان ترشح هورمون‌های مردانه در اثر ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد، پوست فرد چرب‌تر شده و جوش‌های صورت مشاهده خواهند شد.

استفاده از محصولات مراقبتی و شوینده‌های مناسب پوست در کنار درمان تنبلی تخمدان می‌تواند نقش فراوانی در کاهش عوارض ناشی از این بیماری داشته باشد.

بادکش شکم برای تنبلی تخمدان

افراد مبتلا به تنبلی تخمدان درد و خونریزی زیادی را تجربه خواهند کرد. بادکش شکم یکی از بهترین راهکارها برای تسکین درد و خونریزی ناشی از این عارضه محسوب می‌شود.

البته بادکش شکم و ماساژ حتما باید زیر نظر متخصصان طب سنتی انجام گیرد تا نتیجه دلخواه حاصل شود.

با قرار گرفتن کاسه‌های خاص بادکش بر روی شکم، گردش خون بهبود یافته و انرژی در بدن متعادل می‌گردد. این گونه نشانه‌های درد کاهش می‌یابد.

راه‌های درمان تنبلی تخمدان

سندروم پلی کیستیک را به دو روش شیمیایی و گیاهی می‌توان درمان کرد. در روش شیمیایی از داروهای بر پایه مواد شیمیایی استفاده می‌شود که می‌تواند یک سری عوارض را با خود به همراه داشته باشد.

در مقابل درمان‌های گیاهی به گونه‌ای هستند که بدون هیچ گونه عوارض خاصی می‌توانند زمینه‌ساز بهبود و درمان شوند.

درمان تنبلی تخمدان یا سندروم پلی کیستیک - Polycystic ovary syndrome treatment

درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی

متخصصان طب سنتی بر این باورند که تغذیه نقش بسیار مهمی در درمان تنبلی تخمدان ایفا می‌کنند. این متخصصان به تمامی کسانی که از تنبلی تخمدان رنج می‌برند، توصیه می‌کنند مصرف شیره انگور را در رژیم غذایی خود قرار دهند. بهتر است هر صبح به صورت ناشتا یک قاشق غذاخوری از این شیره نوش جان شود تا علائم ناشی از این بیماری کاهش یابد.

خاکشیر نیز دارای خواص بسیار زیادی برای درمان این عارضه است. قرار دادن این گیاه در رژیم غذایی مبتلایان به سندرم پلی کیستیک  می‌تواند بسیار موثر باشد.

درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی چقدر طول میکشد؟

هیچ درمان قطعی برای بیماری تنبلی تخمدان وجود ندارد. به همین دلیل تمرکز بر روی کاهش علائم ناشی از این عارضه است. اینکه مدت زمان بهبود و کاهش علائم فرد بیمار چقدر طول بکشد به فاکتورهایی مانند سن، شرایط جسمی و روحی و درمان‌های در نظر گرفته شده بستگی دارد.

هر چه فرد بیمار سریع‌تر به پزشک مراجعه کند و درمان را آغاز نماید، زودتر شاهد علائم بهبودی خواهد بود.

برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟

افرادی که از تنبلی تخمدان رنج می‌برند، می‌توان با مصرف مواد غذایی زیر به سلامت بیشتر خود کمک کنند:

  • هویج: بررسی‌های علمی انجام شده نشان داده است که هویج در درمان تنبلی تخمدان موثر است. به همین دلیل نیز متخصصان به افرادی که از این عارضه رنج می‌برند، مصرف آب هویج را توصیه می‌کنند.
  • بابونه: بابونه یک گیاه دارویی فوق‌العاده با مزایای درمانی بسیار است. مصرف این گیاه به صورت دمنوش می‌تواند به تسکین علائم ناشی از تنبلی تخمدان بپردازد.
  • میوه‌های قرمز: میوه‌های قرمز رنگ مانند توت فرنگی، گیلاس، شاتوت و انگور برای این عارضه بسیار مفید هستند.
  • سبزیجات: افراد مبتلا به این عارضه بهتر است مصرف انواع سبزیجات مانند کلم پیچ، اسفناج، بروکلی و گل کلم را جدی بگیرند.
  • ماهی: مصرف ماهی‌های چرب مانند ماهی تن و سالمون نیز برای مبتلایان به این عارضه مفید است.

عسل برای تنبلی تخمدان

متخصصان طب سنتی تاکید بسیار زیادی بر مصرف عسل با هدف درمان تنبلی تخمدان دارند. عسل به دلیل خاصیت ضد التهابی و تسکین دهندگی که دارد، می‌تواند از تشدید علائم بیماری جلوگیری کند. (لینک منبع علمی)

مصرف عسل در صبح ناشتا همچنین می‌تواند به لاغری و چربی‌سوزی فرد کمک کند. با چربی سوزی علائم ابتلا به این عارضه نیز به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

روغن‌های مناسب برای تنبلی تخمدان

مصرف خوراکی روغن‌ها و همچنین ماساژ شکم با روغن می‌تواند در بهبود علائم تنبلی تخمدان موثر باشد. از بهترین روغن‌ها برای سندرم پلی کیستیک  می‌توان به روغن زیتون، روغن سیاه دانه، روغن بادام و روغن ماکادمیا اشاره کرد. مصرف خوراکی این روغن‌ها به دلیل خواص فراوان می‌توانند به کاهش عوارض ناشی از این بیماری بپردازند و زمینه را برای بهبودی هرچه سریع‌تر فراهم کنند.

دمنوش برای تنبلی تخمدان

مصرف برخی دمنوش‌ها در تسکین درد و کاهش علائم تنبلی تخمدان مفید است. از مهم‌ترین این دمنوش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دمنوش رازیانه

دمنوش رازیانه با دم کردن گیاه رازیانه ساخته می‌شود. این دمنوش خاص به دلیل خاصیت ضد التهابی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

دمنوش شیر و عسل

ترکیب شیر و عسل می‌تواند یک دمنوش فوق‌العاده برای بهبود درد و کاهش علائم تنبلی تخمدان مانند خون‌ریزی‌های شدید قاعدگی باشد. (لینک منبع علمی)

دمنوش زعفران و چای سبز

برای ساخت این دمنوش کافی است مقداری زعفران و چای سبز را مخلوط کرده و دم کنید. مصرف این دمنوش می‌تواند به لاغری و درمان سندرم پلی کیستیک کمک کند.

درمان قطعی تنبلی تخمدان

متاسفانه باید بگوییم امکان درمان قطعی تنبلی تخمدان وجود ندارد. همیشه ممکن است علائم ناشی از این بیماری بازگردد. با این وجود عمل به راهکارهای طب سنتی می‌تواند درمانی هدفمند و بدون عارضه برای کمک به بیمارانی باشد که از این بیماری رنج می‌برند.‌

مراجعه به متخصصان خبره طب سنتی تاثیر بسیار زیادی بر روی بهبود شما خواهد داشت. بنابراین قبل از شروع هر نوع درمان با پزشکانی که در این زمینه فعالیت دارند، مشورت داشته باشید.

درمان تنبلی تخمدان از نظر دکتر خیراندیش

حکیم خیر اندیش به عنوان یک طبیب حاذق طب سنتی بر این باور است که برای درمان تنبلی تخمدان باید با روغن کنجد و سیاه دانه زیر شکم و کمر ماساژ داده شود. از آنجایی که عامل این بیماری از نظر این متخصص مصرف زیاد سردیجات و ایستادن زیاد در حمام هنگام قاعدگی است، مصرف گرمیجات می‌تواند در بهبود نقش بسیاری داشته باشد.

این طبیب تاکید بسیار زیادی به استفاده از بادکش برای درمان این عارضه دردناک دارد.

درمان تنبلی تخمدان در طب اسلامی

در طب اسلامی نیز می‌توان برای بهبود تنبلی تخمدان از داروی باه زنان استفاده کرد. داروی مرکب چهار و داروی مرکب پنج از دیگر درمان‌های طب اسلامی برای تنبلی تخمدان محسوب می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده پکیج دارویی تنبلی تخمدان دکتر تبریزیان نیز می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

اصلاح سبک زندگی برای تنبلی تخمدان

همان گونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، داشتن سبک زندگی اشتباه می‌تواند یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ابتلا به این بیماری باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود با اجرایی نکات زیر علائم این بیماری را کاهش داده یا از بروز آن جلوگیری کنید:

  • از مصرف دخانیات و الکل بپرهیزید. بررسی‌های علمی انجام شده است که نشان می‌دهد دخانیات و الکل می‌تواند موجب تشدید عوارض این بیماری شود.
  • ورزش کنید و از کم تحرکی دور بمانید. ورزش کردن نه تنها ریسک ابتلا به تنبلی تخمدان را کاهش می‌دهد، بلکه موجب کاهش تسکین درد ناشی از این بیماری نیز می‌شود.
  • مصرف غذاهای چرب، وپرنمک و فست فودی را کاهش دهید.
  • خواب خود را تنظیم کرده و حداقل 7 تا 8 ساعت در طول شبانه روز بخوابید.

محصولات زادمهر برای درمان تنبلی تخمدان

متخصصان طب سنتی بر این باورند که افراد مبتلا به تنبلی تخمدان با استفاده از محصولاتی چون شیره انگور، روغن زیتون و عسل می‌توانند شاهد بهبودی در وضع بیماری خود باشند.

در مجموعه زادمهر این محصولات فوق‌العاده با نظارت پزشکان به فروش می‌رسد و به دلیل اثبات کیفیت و اصالت این محصولات افراد بسیاری تصمیم به خرید و استفاده می‌گیرند.

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که می‌خواهید از بهترین محصولات زادمهر برای حفظ سلامت خود استفاده کنید، می‌توانید فرایند ثبت سفارش را از طریق صفحه محصولات ما به پایان رسانید.

ارزیابی محصولات زادمهر توسط پزشکان - evaluation of Zaadmehr products by doctors

سبک زندگی سالم را با این محصولات آغاز کنید.

در صورتی که خواهان مشورت با پزشک هستید، می‌توانید پزشکان و متخصصین طب سنتی که با زادمهر همکاری می‌کنند را با زدن دکمه زیر مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *