آفت دهان و درمان آن

علت و درمان آفت دهان - Canker sores treatment and causes

آفت دهان که به آن استوماتیت آفتی نیز می‌گویند، زخم‌های کوچک و دردناکی هستند که در داخل دهان ایجاد می‌شوند. این زخم‌ها معمولاً بیضی شکل، با لبه‌های قرمز و مرکزی سفید یا زرد هستند.  این عارضه در برخی مواد می‌تواند بسیار گسترش یابد و به شکل زخم‌های دردناک و بزرگ خود را نشان دهد.

در طب نوین راهکارهای فراوانی برای درمان این عارضه در نظر گرفته شده است اما متاسفانه اکثر این درمان‌ها با عوارض بسیاری همراهند. به همین دلیل برخی از افراد تصمیم می‌گیرند به کمک طب سنتی این عارضه را درمان کنند. در این مطلب تصمیم داریم به بررسی درمان آفت دهان با طب سنتی بپردازیم. اگر دوست دارید در رابطه با این بیماری و درمان آن بیشتر بدانید، به مطالعه این مطلب بپردازید.

علت آفت دهان چیست؟

با اینکه علت دقیق آفات دهان تاکنون شناخته نشده است اما تصور می‌شود عوامل زیر بر روی پدید آمدن این عارضه نقش دارند:

  • استعداد ژنتیکی: اگر سابقه خانوادگی آفت دهان دارید، احتمال ابتلا به آن بیشتر است.
  • سیستم ایمنی: به نظر می‌رسد که سیستم ایمنی در ایجاد آفت دهان نقش دارد. در برخی افراد، سیستم ایمنی به سلول‌های سالم در دهان حمله می‌کند و باعث ایجاد زخم می‌شود.
  • تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی در زنان، مانند قاعدگی یا بارداری، می‌تواند باعث ایجاد آفت شود.
  • آلرژی غذایی: برخی افراد ممکن است به غذاهای خاصی مانند شکلات، قهوه، توت فرنگی، تخم مرغ، آجیل، پنیر یا غذاهای تند یا اسیدی حساسیت داشته باشند و در صورت مصرف آنها دچار آفت شوند.
  • برخی از داروها: برخی از داروها، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و داروهای شیمی درمانی، ممکن است خطر ابتلا به آفت را افزایش دهند.
  • بیماری‌های خاص: برخی از بیماری‌ها، مانند بیماری سلیاک، بیماری بهجت و HIV، ممکن است خطر ابتلا به آفت را افزایش دهند.
  • کمبودهای تغذیه‌ای: کمبود ویتامین B12، آهن، اسید فولیک یا روی ممکن است خطر ابتلا به آفت را افزایش دهد.
  • آسیب به دهان: این آسیب می‌تواند شامل گاز گرفتن گونه، مسواک زدن بیش از حد، خوردن غذای داغ یا استفاده از بریس باشد.
  • استرس: استرس و اضطراب زیاد می‌تواند باعث ایجاد آفت در برخی افراد شود.

علت آفت دهان بعد از دندانپزشکی

گاهی افراد پس از دریافت خدمات دندانپزشکی به خصوص ارتودنسی شاهد ایجاد آفت دهان خواهند بود. هنگامی که دستگاه‌های ارتودنسی برای اولین بار با محیط دهان تماس ایجاد می‌کنند موجب می‌شود یک سری زخم‌های کوچک و بزرگ و بسیار دردناک در این ناحیه ایجاد شود. گفتنی است که این آفات معمولا با گذشت چندین روز بهبود می‌یابند.

آفت دهان در بارداری

در دوران بارداری، سطح استروژن و پروژسترون به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. این تغییرات هورمونی می‌توانند منجر به التهاب و تحریک لثه و مخاط دهان شده و زمینه را برای ایجاد آفت فراهم کنند. علاوه بر این در دوران بارداری استرس زیاد است، گاهی همین استرس باعث می‌شود تا مادر ظهور یک سری زخم‌های ریز و درشت را در ناحیه دهان تجربه کند.

آفت دهان در بارداری - Canker sores in pregnancy

آفت دهان در بارداری معمولاً بی‌ضرر است و بدون درمان در عرض یک تا دو هفته از بین می‌رود. با این وجود اگر پس از گذشت دو هفته این عارضه درمان نشد، باید با متخصصان طب سنتی مشورت کنید. نوش جان کردن عسل در دوران بارداری می‌تواند بسیار مفید باشد. (لینک منبع علمی)

آفت دهان کودکان زیر دو سال

کودکان زیر دو سال نیز به دلیل آلرژی، ضعف سیستم ایمنی، زخمی شدن محیط دهان، نفوذ عوامل باکتریایی به محیط دهان و همچنین استرس ممکن است آفات دهان را تجربه کنند.

برای درمان و بهبود این عارضه در کودکان می‌توانید مقداری یخ را بر روی زخم قرار دهید تا شاهد نتایج بهبودی باشید.

بیماری آفت دهان در کودکان - Canker sores disease in kids

آیا آفت زدن دهان واگیر دارد؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای هر فرد پیش آید این است که آیا آفت دهان مسری است؟

در پاسخ به این سوال مهم باید بگوییم خیر، آفت دهان مسری نیست. این زخم‌های کوچک و دردناک که داخل دهان ایجاد می‌شوند، بر خلاف تبخال که از طریق ویروس منتقل می‌شود، هیچ عامل عفونی قابل سرایتی ندارند. بنابراین، نیازی به نگرانی در مورد بوسیدن یا به اشتراک گذاشتن غذا و نوشیدنی با فردی که آفت دهان دارد، نیست.

چطور آفت دهان را درمان کنیم؟

در منزل می‌توان با استفاده از دهان‌شویه‌های طبیعی و مواد گیاهی دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی آفت دهان را درمان کرد.

اگر از آفت دهان رنج می‌برید با پرهیز از مصرف زیاد گرمیجات و همچنین استفاده از دمنوش‌ها و مواد غذایی دارای خاصیت ضد التهابی می‌توان به عارضه را درمان کرد. آب لیمو یک اسید طبیعی و قوی است که می‌تواند برای درمان این آفات مفید باشد. بنابراین اگر از این عارضه رنج می‌برید، مصرف دمنوش آب لیمو و عسل را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

درمان خانگی آفت دهان

اگر قصد درمان خانگی آفت دهان را دارید، توجه به نکات زیر ضروری است:

  • مسواک زدن را جدی بگیرید و با مسواک منظم مانع از رشد باکتری‌های دهانی شوید.
  • از دمنوش‌های گیاهی چون دمنوش چای سبز، زنجبیل و چای سیاه استفاده کنید.
  • از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کنید تا سیستم بدنی شما تضعیف نشود.
  • مصرف عسل را جدی گرفته و در طول روز حداقل یک بار مصرف کنید. (لینک منبع علمی)
  • از یخ برای کاهش التهاب محیط دهان استفاده کنید.

درمان آفت دهان با رب انار

رب انار یکی از بهترین داروهای طب سنتی درمان کننده آفت دهان شناخته می‌شود. این دارو می‌تواند زخم‌های کوچک و بزرگ موجود در محیط دهان را ضد عفونی کرده و به کاهش التهابشان کمک کند.

خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی رب انار و همچنین اثرگذاری آن در تقویت سیستم ایمنی باعث می‌شود تا متخصصان طب سنتی تاکید بسیاری بر مصرف این نوع رب داشته باشند.

درمان آفت دهان با عسل

هر چه از خواص عسل گفته شود، باز هم کم است. این ماده‌ی خوراکی در درمان آفت دهان نیز می‌تواند موثر باشد. به عبارتی می‌توان گفت عسل سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، مواد مغذی و معدنی را تامین و در تسریع روند بهبود زخم موثر واقع می‌شود. (لینک منبع علمی)

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص عسل، قابلیت ضد عفونی کننده آن است. این ویژگی محیط دهان را ضد عفونی کرده و باعث می‌شود تا آفت‌های موجود در محیط دهان از بین بروند.

عسل برای درمان آفت دهان - Honey for canker sores treatment

درمان آفت دهان با نمک

شستشوی دهان با آب نمک یکی از راحت‌ترین و موثرترین روش‌های خانگی برای درمان آفت دهان است. نمک خاصیت ضدعفونی‌کننده طبیعی دارد و می‌تواند به کاهش التهاب، تسکین درد و سرعت بخشیدن به روند بهبودی آفت کمک کند.

کافی است یک قاشق چایخوری نمک را در نصف فنجان آب گرم حل کرده و محلول را به مدت 15 تا 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید و سپس آن را از دهان خود خارج کنید. بهتر است این کار را هر چند ساعت یکبار تکرار کرده تا شاهد نتایج حاصل از آن باشد.

درمان سریع آفت دهان با دارو

اگر به دنبال داروی قوی برای درمان آفات دهان در یک بازه زمانی کوتاه هستید، توصیه می‌کنیم از دهان‌شویه دارچین و آب گرم استفاده کنید. برای این کار کافی است مقداری آب گرم را با کمی پودر دارچین مخلوط کرده و هر چند ساعت یک بار دهان را با آن شست‌و‌شوی دهید. استفاده از این محصول طبیعی فضای دهان را ضدعفونی کرده و روند بهبود و درمان آفت دهان را تسریع می‌بخشد.

پودر بلوط یکی دیگر از داروهای فوق‌العاده برای درمان سریع آفت دهان است که به دلیل اثرگذاری درمانی بالا بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. نوش جان کردن دمنوش بلوط نیز می‌تواند برای افرادی که از آفت دهان رنج می‌برند، مفید است.

بهترین محصول زادمهر برای درمان آفت دهان

در داروخانه زادمهر با نظارت متخصصان خبره طب سنتی ایرانی محصولاتی برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عسل زادمهر یک عسل ارگانیک و با کیفیت است که می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن را افزایش داده و اینگونه به درمان آفت دهان کمک کند. آنچه که باعث تمایز این عسل نسبت به سایر عسل‌های موجود در بازار شده است، تضمین اصالت و کیفیت‌شان در طی بررسی‌های آزمایشگاهی است.

 

ارزیابی محصولات زادمهر توسط پزشکان - evaluation of Zaadmehr products by doctors

سبک زندگی سالم را با این محصولات آغاز کنید.

در صورتی که خواهان مشورت با پزشک هستید، می‌توانید پزشکان و متخصصین طب سنتی که با زادمهر همکاری می‌کنند را با زدن دکمه زیر مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *