تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی - Distinguishing natural honey from fake

هنگامی که سخن از مزایای عسل می‌شود، منظور مزایای عسل اصل است. به عبارتی نمی‌توان انتظار داشت با مصرف عسل‌های فیک و تقلبی موجود در بازار از مزایای درمانی عسل برخوردار شد.

متاسفانه در عصر حاضر به دلیل وجود فراوان عسل‌های فیک در بازار یافتن عسل طبیعی بسیار سخت و دشوار شده است. همین موضوع نیز ممکن است افراد را با چالش‌های بسیاری همراه کند.

بهترین راهکار برای جلوگیری از خرید عسل تقلبی این است که اطلاعات کافی در رابطه با راهکارهای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی به دست آورید، اگر دوست دارید در این باره بیشتر بدانید، مطالعه این مطلب می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

شناخت عسل طبیعی

یکی از بهترین روش‌ها برای شناخت عسل طبیعی توجه به روش‌های حسی است. در واقع می‌توان گفت یک سری تفاوت‌های فاحش میان عسل طبیعی و فیک وجود دارد که به راحتی حتی در منزل نیز قابل تشخیص است.

عسل اصل دارای طعم ملایم و شیرین، بوی مطبوع، رنگ متنوع و بافت غلیظ و منسجم است‌. این در حالی است که عسل‌های فیک بافتی رقیق، بوی نامطبوع و تند، مزه خیلی شیرین و حتی ترش و رنگ تیره‌ای دارند.

توجه به این نشانه می‌تواند کمک کند که حتی در منزل نیز عسل تقلبی و اصل را از یکدیگر تشخیص دهید.

فرق عسل طبیعی با غیرطبیعی

عسل طبیعی و غیر طبیعی را به غیر از فاکتورهای بیان شده با روش‌های دیگری نیز می‌توان بررسی کرد.

اگر شرایط بررسی‌های آزمایشگاهی را ندارید، می‌توانید به توجه به 3 روشی که در ادامه بیان می‌شود به اصالت عسل پی ببرید.

در روش اول کافی است عسل را گرم کنید. در طی گرم کردن عسل، عسل‌های فیک شروع به حباب حباب شدن و کف کردن می‌کنند. این در حالی است که عسل‌های طبیعی کاراملی می‌گردند.

روش دوم که تست حلالیت نامیده می‌شود یک روش کاربردی دیگر برای تشخیص اصالت عسل است. در این روش شما تنها به یک قاشق غذاخوری عسل مورد نظر و یک لیوان آب نیاز دارید.

مخلوط کردن عسل و آب می‌تواند به بررسی‌های علمی کمک کند. اگر در طی مخلوط کردن عسل و آب عسل به سرعت حل شد، می‌توان به فیک بودن آن شک کرد. چنانچه عسل مورد نظر در ابتدا به شکل توده‌هایی در آب باقی ماند می‌توان از اصالت آن اطلاع یافت.

سومین روش برای تشخیص عسل اصل و تقلبی این است که از یک کبریت استفاده کنید. کافی است کبریت را به عسل آغشته نمایید و سپس ناحیه مورد نظر را پاک کنید. اگر کبریت روشن نشد بدین معنی است که عسل شما دارای رطوبت زیادی است و تقلبی است اما اگر روشن شد می‌توان از اصالت آن اطمینان یافت. (لینک منبع علمی)

آزمایش تشخیص عسلی طبیعی و اصلی - Diagnosis of natural and original honey test

شناخت عسل خوب از بد

تجزیه اسید سیتریک یک آزمایش شیمیایی معتبر است که برای بررسی عسل خوب از بد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از آنجایی که عسل طبیعی نسبت به عسل تقلبی دارای مقداری اسید سیتریک بیشتر است، می‌توان این فاکتور را به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تشخیص عسل خوب از بد در نظر گرفت.

در آزمایش تجزیه اسید سیتریک مقدار اسید سیتریک موجود در عسل با هدف پی بردن با اصالت آن بررسی می‌شود.

عسل اصلی و تقلبی

یکی دیگر از بهترین آزمایش‌هایی که برای تشخیص اصالت عسل مورد استفاده قرار می‌گیرد، تجزیه هیدروکسی متیل فورفورال است‌. در این روش شیمیایی میزان هیدروکسی متیل فورفورال در عسل مورد نظر بررسی می‌شود‌. این ماده یکی از مواد شیمیایی است که در طول بلند مدت در عسل‌های طبیعی ساخته می‌شود و مقدار بسیار پایینی دارد. در مقابل عسل فیک از همان ابتدای تولید دارای مقدار زیادی از این ماده شیمیایی است‌.

این آزمایش به دلیل دقت بالایی که در تشخیص اصالت و کیفیت عسل دارد، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

ساخت عسل طبیعی در کندو - Making natural honey in the hive

تشخیص عسل اصل از تقلبی

بررسی‌های فیزیکی یکی دیگر از بهترین راهکارها برای شناخت عسل اصل از تقلبی است‌. این بررسی‌ها بیشتر در شرایط آزمایشگاهی انجام می‌گیرد. به طور کلی می‌توان گفت عسل طبیعی نقطه ذوب 40 درجه سانتی‌گراد، رسانایی الکتریکی ضعیف و چگالی 1.45 گرم بر سانتی‌متر دارد. این در حالی است که عسل فیک دارای رسانای الکتریکی بالا، نقطه ذوب پایین‌تر از 40 درجه و چگالی کمتر از 1.45 گرم بر سانتی‌متر است. در بسیاری از مواقع افراد برای تشخیص اصالت عسل به این فاکتورها توجه می‌کنند.

عسل تقلبی

عسلی تقلبی است که یک سری افزودنی‌ها مانند شکر، قند، آرد، ذرت و هر افزودنی دیگری به غیر از شهد گل را با هدف زیاد شدن مقدار در خود جای داده است. (لینک منبع علمی)

ممکن این سوال برای برخی از افراد پیش آید که چه چیزی باعث می‌شود متخصصان بسیاری استفاده از عسل‌های تقلبی را منع کنند؟

در پاسخ به این سوال مهم بگوییم که عسل‌های تقلبی نه تنها مزایایی برای سلامتی ندارند، بلکه ممکن است خطرناک نیز باشند و خطر چاقی و اضافه وزن را افزایش دهند. به عبارتی می‌توان گفت افرادی که قصد دارند عسل را با اهداف درمانی نوش جان کنند، باید زمانی را صرف یافتن بهترین عسل طبیعی نمایند تا بتوانند به این هدف خود دست یابند.

عسل وحشی تقلبی

برای اینکه درک بیشتری از عسل وحشی تقلبی بیابید، ضروری است ابتدا مفهوم عسل وحشی را بیان کنیم. عسل وحشی همان گونه که از نامش نیز پیدا است، عسلی می‌باشد که توسط زنبورهای وحشی تولید شده است. این عسل فوق‌العاده به دلیل کیفیت بالا و خواص درمانی خاص بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

این نکته را در نظر داشته باشید که این عسل بدون دخالت انسان تولید می‌شود.‌ به عبارتی زنبور در مکانی به صورت غریزی کندویی دایر می‌کند و با جمع‌آوری شهد گل عسل را می‌سازد. این در حالی است که در تولید بیشتر عسل‌های طبیعی از زنبورهای پرورشی استفاده می‌شود.

تشخیص عسل وحشی تقلبی - Detection of fake wild honey

متاسفانه در سالیان اخیر بسیار دیده شده است که افراد با هدف ساخت عسل وحشی تقلبی به عسل‌های اصل وحشی مقداری افزودنی اضافه کرده است. متاسفانه باید بگوییم که در طی اضافه شدن مواد افزودنی به عسل طبیعی ارزش غذایی آن بسیار کاهش می‌یابد و نمی‌توان انتظار داشت که خواص درمانی مورد نظر را داشته باشد.

متخصصان توصیه می‌کنند به منظور اطمینان از خرید اصالت عسل وحشی حتما برای تهیه این محصول به مجموعه‌های معتبری که در این زمینه فعالیت دارند، مراجعه کنید. همچنین تلاش نمایید تا محصولی را ثبت سفارش کنید که دارای گواهی‌ نامه اصالت است.

قیمت عسل تقلبی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین عسل تقلبی و طبیعی مشاهده می‌شود در بحث قیمت است. ارزش غذایی بالای عسل طبیعی و همچنین کیفیت و خواص درمانی آن باعث شده است تا این محصول با قیمتی بالاتر از محصولات فیک به فروش برسد. به عبارتی می‌توان گفت برای تهیه عسل طبیعی زمان زیادی صرف می‌شود، بنابراین طبیعی است از ارزش و قیمت بیشتری برخوردار باشند. بنابراین هرگاه کسی به شما وعده دارد که می‌توانید عسل‌های اصل بازار را با قیمتی پایین‌تر از عرف خریداری کنید، به سلامت و کیفیت و اصالت محصول مورد نظر شک کنید. (لینک منبع علمی)

عسل زادمهر

اگر کیفیت و اصالت عسل برای شما بسیار مهم است و ترجیح می‌دهید عسلی را خریداری کنید که از اصالت آن آگاه هستید، عسل زادمهر گزینه مناسبی برای شما است.

عسل زادمهر با نظارت دقیق متخصصان طب سنتی برای استفاده درمانی تولید می‌شود، به همین دلیل نیز کیفیت‌اش زبان زد خاص و عام است.

ارزیابی محصولات زادمهر توسط پزشکان - evaluation of Zaadmehr products by doctors

این عسل فوق‌العاده از بررسی‌های آزمایشگاهی نیز توانسته است سربلند بیرون آید. بررسی‌های لابراتواری نشان داده است که هیچ ماده افزودنی به این عسل اضافه نشده است.

سبک زندگی سالم را با این محصولات آغاز کنید.

در صورتی که خواهان مشورت با پزشک هستید، می‌توانید پزشکان و متخصصین طب سنتی که با زادمهر همکاری می‌کنند را با زدن دکمه زیر مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *