درمان رفلاکس معده

درمان رفلاکس معده - Stomach reflux treatment

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که اسید معده‌تان به سمت مری بازگشت پیدا می‌کند و حالت ترش شدن به شما دست می‌دهد‌. این عارضه که رفلاکس معده نامیده می‌شود یکی از مشکلات شایع گوارشی است.

رفلاکس معده بیماری است که همه ما در طول زندگی تجربه خواهیم کرد. حال تصور کنید که این عارضه در یک هفته بیشتر از دو یا چند بار رخ دهد. در چنین شرایطی نیاز است تا برای درمان مشکل پیش آمده اقدام کنید. اگر دوست دارید در رابطه با درمان رفلاکس معده با طب سنتی اطلاعات بیشتری کسب کنید، مطالعه این مطلب می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

علت رفلاکس معده در طب سنتی

از نظر طب سنتی رفلاکس معده به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. این دلایل ممکن است خود عامل اصلی رفلاکس یا عامل فرعی تشدیدکننده آن باشند. به صورت کلی می‌توان گفت مصرف مواد غذایی، تجربه برخی آسیب‌های جسمی و برخی مشکلات روحی و روانی موجب رفلاکس معده می‌شوند‌.

هنگامی که گاز در معده انباشته شود یا زمان تخلیه از معده به روده افزایش یابد، رفلاکس معده رخ می‌دهد. گاهی نیز به دلایل مختلفی مانند ضعف دهانه معده، افزایش صفرا، غلبه خلط بلغم، ضعف معده و… دریچه پایینی مری دچار سستی شده و اسید معده به مری بازگشت می‌خورد.

ارتباط تنگی نفس و رفلاکس معده

در برخی مواقع دیده می‌شود که تنگی نفس و رفلاکس معده به صورت هم‌ زمان اتفاق می‌افتد. هنگامی که اسید معده وارد مری شود، می‌تواند خود را به ریه برساند و موجب تورم راه‌های هوایی شود. این اتفاق در شب بیشتر رخ می‌دهد. به همین دلیل بسیاری از افراد در هنگام تجربه رفلاکس معده، خس خس سینه و سرفه را نیز تجربه می‌کنند. بسیاری از بیمارانی که رفلاکس معده درمان نشده دارند، ممکن است در دراز مدت به بیماری آسم مبتلا شوند.

رفلاکس معده و تنگی نفس - Stomach reflux and breath shortness

علائم خطرناک رفلاکس معده

بیماران در هنگام رفلاکس معده یک سری علائم شایع مانند سوزش معده، احساس پری معده، بازگشت غذا و مایعات به سمت معده، سرفه، بوی بد دهان و… را تجربه خواهند کرد.

اگر بیماران یک سری علائم دیگر را تجربه کنند، لازم است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایند. از علائم خطرناک رفلاکس معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی
  • کمبود وزن
  • اختلالات بلع
  • درد در هنگام غذا خوردن
  • استفراغ و حالت تهوع
  • تب

درمان رفلاکس با طب سنتی

در طب سنتی راهکارهای فراوانی برای درمان رفلاکس در نظر گرفته شده است. برخی از این راهکارها عبارتند از:

  • مصرف خردل را در رژیم غذایی خود قرار دهید. خردل می‌تواند ph اسید معده را کاهش داده و موجب خنثی شدن رفلاکس معده شود. بهتر است خردل را با آب ترکیب کرده و نوش جان کنید تا اثرات آن بیشتر شود.
  • قبل از هر وعده غذایی مقداری دمنوش ریشه شیرین بیان نوش جان کنید. شیرین بیان می‌تواند معده را تقویت کرده و از بازگشت اسید به سمت معده جلوگیری نماید. مصرف این دمنوش باعث می‌شود تا اسپاسم و درد معده نیز کاهش یابد.
  • می‌توانید مقداری آلوئه‌ورای تازه را آبگیری کرده و قبل از هر وعده غذایی مقداری از این آبمیوه را نوش جان کنید.
    آلوئه‌ورا به دلیل خاصیت ضدالتهابی، تسکین‌دهندگی و تقویت‌کنندگی معده می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های گوارشی موثر باشد.
  • جوش شیرین یک اسید قوی محسوب می‌شود که می‌تواند در کاهش علائم رفلاکس معده موثر باشد. کافی است مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کرده و نوش جان کنید تا اثرات آن در بهبود اختلالات گوارشی را مشاهده کنید. البته این راهکار درمانی نباید زیاد تکرار شود. چرا که می‌تواند به سلامت شما آسیب بزند.‌
  • دو قاشق چای‌خوری سرکه سیب را درون آب بریزید و بجوشانید. سپس جوشانده حاصل شده را نوش جان کنید. این ترکیب می‌تواند موجب تعادل در معده شده و به هضم بهتر کمک کند.
  • مقداری پودر نعنای خشک شده را درون آب بریزید و به مدت 15 دقیقه بجوشانید. سپس نوش جان کنید.

درمان رفلاکس معده در بارداری

در دوران بارداری بر اثر به هم خوردن تعادل هورمون‌ها اکثر بانوان رفلاکس معده را تجربه خواهند کرد. متخصصان طب سنتی به مادران باردار توصیه می‌کنند در دوران بارداری برای درمان رفلاکس معده راهکارهای زیر را امتحان کنند:

  • یک قاشق چای‌خوری زیره را در آب بجوشانید و به صورت ناشتا نوش جان کنید. این دمنوش می‌تواند درد معده را نیز به طور قابل توجهی تسکین بخشد.
  • همراه با غذای خود سعی کنید از ماست پروبیوتیک استفاده کنید. این ماست هضم غذا را آسان‌تر کرده و به رفع رفلاکس کمک شایانی می‌کند.
  • یک قاشق غذاخوری گل ختمی را در یک لیوان آب بریزید و به مدت یک شبانه روز صبر کنید. سپس این نوشیدنی را نوش جان کنید. خواص تسکین‌دهندگی گل ختمی می‌تواند در کاهش علائم رفلاکس معده موثر باشد.
  • پودر گیاه نارون را درون آب بریزید و به مدت 5 دقیقه روی حرارت قرار دهید. سپس سه وعده در روز دمنوش حاصل شده را نوش جان کنید. خواص ضدالتهابی این دمنوش نقش بسیاری در درمان رفلاکس معده مادران باردار دارد.

بهبود رفلاکس معده در بارداری - Stomach reflux in pregnancy

درمان رفلاکس پنهان نوزاد

اگر نوزاد شما از رفلاکس پنهان رنج می‌برد، بهتر است راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • وعده‌های شیر دادن را زیاد کنید و بین هر وعده غذایی فاصله بیاندازید.
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ برای نوزاد خودداری کنید.
  • پس از شیر خوردن نوزاد او را بلافاصله روی زمین نگذارید.
  • از مصرف مواد غذایی سرد، تند، گازدار و نفخ‌دار خودداری کنید.
  • مقداری نعنا را با آب جوشانده و به نوزاد دهید.
  • میخک و بابونه از دیگر گیاهانی هستند که می‌توانند در درمان رفلاکس پنهان نوزاد موثر باشند. مخلوط کردن این گیاهان با آب و اضافه کردن آن به رژیم نوزاد می‌تواند ایده جالبی باشد.

بهبود رفلاکس معده با عسل

یکی از بهترین داروهای طب سنتی برای درمان رفلاکس معده، عسل است. متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند افرادی که از رفلاکس معده یا اختلالات گوارشی رنج می‌برند، هر صبح به صورت ناشتا مقداری عسل را با آب جوش مخلوط کرده و نوش جان کنند. این افراد همچنین می‌توانند مقداری پودر شنبلیله را جوشانده و با عسل ترکیب کرده و نوش جان کنند. عسل به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد، می‌تواند در بهبود رفلاکس موثر باشد. این ترکیب همچنین معده را گرم کرده و سودا را دفع می‌کند.

درمان رفلاکس معده با عسل - Honey for stomach reflux treatment

دمنوش گرمی معده برای درمان رفلاکس

دمنوش گرمی معده یکی از بهترین داروهایی است که می‌توانید برای درمان رفلاکس معده نوش جان کنید. این دمنوش فوق‌العاده از گیاهان مهمی چون گل محمدی، به و سیب ساخته شده است و می‌تواند در کاهش التهاب معده و بهبود عملکرد سیستم گوارش موثر باشد.

افرادی که از معده درد شدید رنج می‌برند یا دائما علائم رفلاکس را تجربه می‌کنند، بایستی در طول روز این دمنوش را حداقل دو بار نوش جان کنند. طعم فوق‌العاده این دمنوش با مزایای درمانی فراوان آن باعث شده تا افراد بسیاری در سراسر جهان تصمیم بگیرند دمنوش گرمی معده را امتحان کنند.

بهترین محصولات زادمهر برای درمان رفلاکس معده

در زادمهر محصولات بسیار زیادی برای درمان بیماری‌های مختلف زیر نظر متخصصان طب سنتی تولید می‌شود. نظارت ویژه متخصصان بر فرایند تولید این محصولات موجب شده تا کیفیت آن‌ها زبانزد خاص و عام باشد.‌

 

 

افرادی که از رفلاکس معده رنج می‌برند، می‌توانند با استفاده از دمنوش مقوی معده و عسل زادمهر به این عارضه بپردازند. البته بهتر است قبل از خرید هر محصول با متخصصان طب سنتی ما مشورت کنید تا بهترین راهکار درمانی برای شما در نظر گرفته شود.

 

ارزیابی محصولات زادمهر توسط پزشکان - evaluation of Zaadmehr products by doctors

 

لینک منابع علمی:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9585569/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9585569/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK538361/

سبک زندگی سالم را با این محصولات آغاز کنید.

در صورتی که خواهان مشورت با پزشک هستید، می‌توانید پزشکان و متخصصین طب سنتی که با زادمهر همکاری می‌کنند را با زدن دکمه زیر مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *