علت و درمان سردرد

درمان سردرد - Headache treatment

سردرد از آن دسته عارضه‌هایی است که همه ما تجربه خواهیم کرد. این عارضه گاهی آنقدر آزاردهنده می‌شود که برای چندین ساعت هم که شده توان زندگی را از ما خواهد گرفت. با اینکه در طب نوین داروهای بسیاری برای کنترل و تسکین سردرد وجود دارد اما عوارض جانبی این قرص‌ها باعث شده تا افراد بسیاری ترجیح دهند با طب سنتی این عارضه را کنترل کنند.

در این مطلب از مجله زادمهر تصمیم داریم مهم‌ترین راهکارهای خانگی برای رفع سردرد را بیان کنیم. بنابراین اگر دوست دارید در این باره بیشتر بدانید، مطالعه این مطلب می‌تواند بسیار مفید باشد.

سردرد چگونه ایجاد می‌شود؟

سردرد به دلیل تحریک یا التهاب اعصاب موجود در سر و گردن ایجاد می‌شود. این تحریک می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی التهاب یا عفونت سینوس‌ها، کم‌آبی بدن، قند خون پایین، مصرف کافئین یا الکل، تغییرات هورمونی، فشار عضلانی در سر و گردن، استرس، خستگی یا وضعیت نامناسب بدن، بی‌خوابی، تومور مغزی و… باشد‌.

شناخت علل ایجاد سردرد قبل از شروع درمان ضروری است و باعث می‌شود تا زودتر شاهد بهبود این عارضه باشیم.

مواد خوراکی مفید برای سردرد

تغذیه تاثیر بسیار زیادی در کاهش سردرد خواهد داشت. متخصصان توصیه می‌کنند در هنگام تجربه سردرد مصرف مایعات و همچنین مواد غذایی که خاصیت ضدالتهابی دارند را افزایش دهید. از مهم‌ترین مواد خوراکی مفید برای سردرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماست
  • کلم بروکلی
  • هندوانه
  • توت‌فرنگی
  • اسفناج
  • برگ چغندر
  • لوبیا سبز
  • قارچ
  • شکلات تلخ
  • قهوه
  • کنجد
  • بادام، گردو، فندق
  • موز

هندوانه برای رفع سردرد - Watermelon headache treatment

خواص عسل برای سردرد و میگرن چیست؟

طبیبان طب سنتی عسل را به عنوان یکی از بهترین خوراکی‌ها برای کاهش سردرد و میگرن معرفی می‌کنند. کافی است هنگام تجربه سردرد کمی عسل نوش جان کنید تا شاهد تسکین این عارضه باشید.

عسل طبیعی به عنوان یک تسکین‌دهنده قوی شناخته می‌شود که می‌تواند میزان اندورفین و سروتونین را در بدن افزایش دهد. التهاب را کاهش داده و موجب تنظیم قند خون گردد.

پیشنهاد مطالعه: چگونه عسل اصل و طبیعی را از تقلبی تشخیص دهیم؟

نوش جان کردن دمنوش عسل در هنگام تجربه سردرد میزان گردش خون را نیز در بدن افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا اکسیژن‌رسانی به مغز بهتر انجام گیرد و نشانه‌های سردرد از بین روند.

استفاده از عسل برای درمان سردرد - Use honey for headache treatment

اثر سرکه انگبین برای درمان سردرد

سرکه انگبین به عنوان یکی از بهترین داروها برای درمان سردرد در طب سنتی شناخته می‌شود. این دارو می‌تواند به متعادل کردن صفرا و کاهش علائم سردردهای صفراوی مانند سردرد در ناحیه پیشانی و شقیقه‌ها، تلخی دهان و تحریک‌پذیری کمک کند. از دیگر مزایای سرکه انگبین که می‌تواند موجب کاهش سردرد شود، می‌توانیم به افزایش گردش خون، کاهش استرس و کاهش التهاب در رگ‌های خونی و عضلات سر اشاره کرد.

برای رهایی از سردرد شدید می‌توانید دو قاشق غذاخوری سرکه انگبین را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و روزی دو تا سه بار میل کنید.

رفع سردرد با ماساژ

یکی از بهترین راهکارها برای رفع سردرد ماساژدرمانی است. کافی است نقاط حساس و ماشه‌ای را بیابید و ماساژ دهید تا با افزایش گردش خون، شل شدن عضلات و همچنین آزادسازی اندورفین (مسکن‌های طبیعی بدن) شاهد تسکین سردرد باشید.

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های متخصصان طب سنتی این است که در هنگام ماساژ از روغن‌های گرم گیاهی مانند روغن کنجد و روغن زیتون نیز استفاده کنید تا شاهد نتایجی فوق‌العاده‌تر باشید.

ماساژ با روغن زیتون و روغن کنجد برای درمان سر درد - Massage with sesame and olive oil for headache treatment

رفع سردرد در بارداری

در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی که مادر تجربه می‌کند، احساس سردرد شایع است. بیش از 50 درصد مادران باردار اعلام می‌کنند که در این بازه زمانی 9 ماهه سردرد را تجربه کرده‌اند. سوالی که پیش می‌آید این است که سردرد بارداری را چگونه باید رفع کرد؟

مصرف داروهای شیمیایی علاوه بر خطراتی که برای مادر دارد، می‌تواند سلامت جنین را نیز تهدید کند. در چنین شرایطی چاره چیست؟

خوشبختانه در طب سنتی راهکارهای ایمنی وجود دارد که کمک می‌کند مادر بدون هیچ عارضه جدی سردرد خود را تسکین دهد. کافی است به نکات زیر توجه کند:

  • مصرف مایعات نقش بسیار زیادی در کاهش سردرد بارداری دارد. گاهی دلیل سردرد کم آبی بدن است. به همین دلیل مادران باردار باید روزانه چندین لیوان آب و مایعات نوش جان کنند.
  • گاهی دلیل سردرد خستگی و داشتن الگوی خواب غلط است. اگر به عنوان یک مادر باردار تجربه بی‌خوابی داشته‌اید و حالا سردرد دارید، بهتر است کمی استراحت کنید.
  • کمپرس سرد و همچنین دوش آب گرم از دیگر راهکارهایی هستند که می‌توانند با کاهش التهاب عروق به کاهش سردرد بارداری کمک شایانی کنند.
  • از ماساژ سر با روغن‌هایی چون روغن رزماری، روغن بابونه و نعناع که دارای خاصیت تسکین‌دهندگی هستند، غافل نشوید.
  • با متخصصان طب سنتی مشورت کنید و مصرف دمنوش‌هایی چون بابونه، گل گاوزبان، بیدمشک و گل محمدی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

رفع سردرد میگرنی

طب سنتی امکان رفع سردرد با راهکارهای ساده و استفاده از گیاهان دارویی را فراهم کرده است. بررسی‌های علمی انجام شده نشان می‌دهد که مصرف آویشن، زنجبیل، عرق سنبل الطیب و اسطوخودوس، دمنوش ریحان، دمنوش به لیمو و همچنین دمنوش علف چای می‌تواند در کاهش سردرد میگرنی موثر باشد.

متخصصان طب سنتی به افرادی که از میگرن شدید رنج می‌برند، توصیه می‌کنند بادام تلخ را با آب مخلوط کرد و سر را با ترکیب ساخته شده ماساژ دهند. بخور دادن با گل محمدی یکی دیگر از اقداماتی است که می‌تواند در کاهش سردرد موثر باشد.

درمان سردرد سرماخوردگی در طب سنتی

سرماخوردگی یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که می‌تواند موجب سردرد شود. متخصصان طب سنتی به تمامی کسانی که در دوران سرماخوردگی تجربه‌گر سردرد هستند، توصیه می‌کنند با توجه به راهکارهای زیر این درد را تسکین بخشند:

  • روزانه حداقل یک حبه سیر نوش جان شود. بهتر است این کار به صورت ناشتا انجام گیرد.
  • مقداری عسل را با کمی آبلیمو در آب جوش ترکیب کرده و نوش جان کنید. این دمنوش علاوه بر سردرد موجب کاهش التهاب و رفع گلودرد نیز خواهد شد.
  • مقداری پودر نعنا را در آب ترکیب کرده و به مدت 15 دقیقه بجوشانید. سپس نوش جان کنید. این دمنوش سیستم ایمنی بدن شما را نیز قوی‌تر خواهد کرد.
  • زنجبیل یک ضدسردرد قوی محسوب می‌شود. کافی است مقداری زنجبیل را در آب بجوشانید و سپس جوشانده آماده شده را نوش جان کنید.
  • مقداری لاوندر را درون آب جوش بریزید و مدت 10 دقیقه در این ترکیب تنفس کنید. بخور با لاوندا تاثیر بسیار زیادی در کاهش سردرد و رفع گرفتگی گلو خواهد داشت.
  • ماساژ پیشانی با استفاده از روغن زیتون و روغن باتربور از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند به کاهش سردرد کمک زیادی کند.
  • سعی کنید بدن خود را از کم آبی نجات دهید. بهتر است برای این کار از دمنوش‌هایی استفاده کنید که در کاهش سردرد سرماخوردگی نیز موثر هستند.‌ دمنوش زنجبیل، دمنوش چای و دارچین، دمنوش گل محمدی، دمنوش گل میخک، دمنوش عسل و بابونه، دمنوش اوکالیپتوس، دمنوش برگ گل ریحان و… از بهترین این دمنوش‌ها محسوب می‌شوند.

بهترین محصولات زادمهر برای رفع سردرد

در فروشگاه زادمهر محصولات بسیاری عرضه می‌شود که زیر نظر متخصصان طب سنتی برای استفاده‌های درمانی تولید شده‌اند. کیفیت و اصالت این محصولات باعث شده تا تقاضا برای تهیه و استفاده از این محصولات در حال افزایش باشد.

 

 

اگر از سردرد رنج می‌برید و به دنبال محصولی برای درمان این عارضه هستید، سرکه انگبین و عسل زادمهر را به شما توصیه می‌کنیم. البته بهتر است قبل از مصرف این محصولات با متخصصان طب سنتی مشورت داشته باشید تا سردرد شما ریشه‌یابی شده و بهترین راهکار درمانی برایتان در نظر گرفته شود.

 

ارزیابی محصولات زادمهر توسط پزشکان - evaluation of Zaadmehr products by doctors

 

لیست منابع علمی:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9585569/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9585569/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK538361/

سبک زندگی سالم را با این محصولات آغاز کنید.

در صورتی که خواهان مشورت با پزشک هستید، می‌توانید پزشکان و متخصصین طب سنتی که با زادمهر همکاری می‌کنند را با زدن دکمه زیر مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *