پروستات چیست؟ انواع روش‌های درمان

پروستاتیت و درمان پروستات - Prostatitis and Prostate treatment

پروستات از جمله بیماری‌های شایع مردان است که در طب نوین درمان‌های تهاجمی و شیمیایی فراوانی برای آن در نظر گرفته شده که اکثرا با عوارض جانبی فراوانی همراه است. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد ترجیح دهند برای درمان پروستات از راهکارهای طب سنتی استفاده کنند.

در این مطلب از مجله زادمهر تصمیم داریم به بررسی درمان پروستات با طب سنتی بپردازیم. بنابراین اگر کسب اطلاعات بیشتر در این مورد برای شما مهم‌ است، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

پروستات کجاست و کارش چیست؟

پروستات غده‌ای به اندازه گردو است که در پایین مثانه و جلوی راست روده در مردان قرار دارد. این غده نقش مهمی در دستگاه تولید مثل مردان ایفا می‌کند.

پروستات عضلاتی دارد که به کنترل جریان ادرار از مثانه کمک می‌کنند. این غده همچنین در تولید بخشی از مایع منی که برای زنده ماندن و حرکت اسپرم‌ها ضروری است، نقش دارد.

محل پروستات در بدن - Prostate in body

پروستاتیت چیست؟

پروستاتیت به التهاب غده پروستات، که یک غده گردویی شکل در سیستم تولید مثل مردان است، اشاره دارد. این بیماری در مردان در هر سنی، به خصوص بین 30 تا 50 سالگی، شایع است. پروستاتیت می‌تواند حاد (ناگهانی و کوتاه مدت) یا مزمن (طولانی مدت) باشد.

مراجعه به پزشک در صورت احساس مشاهده علائم عارضه پروستاتیت می‌تواند در درمان به موقع موثر باشد.

چرا پروستات درد می‌گیرد؟

درد پروستات که از آن به عنوان پروستاتیت نیز یاد می‌شود، می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. برخی از شایع‌ترین علل درد پروستات عبارتند از:

  • عفونت: شایع‌ترین علت درد پروستات، عفونت باکتریایی غده پروستات است که به آن پروستاتیت باکتریایی حاد گفته می‌شود. این بیماری معمولاً با علائمی مانند ادرار دردناک، تکرر ادرار، درد در ناحیه لگن و تب همراه است.
  • التهاب غیر عفونی: در برخی موارد، التهاب پروستات بدون وجود عفونت باکتریایی رخ می‌دهد که به آن پروستاتیت غیر باکتریایی گفته می‌شود. این نوع پروستاتیت می‌تواند به دو دسته پروستاتیت مزمن IIIa و IIIb تقسیم شود. علت دقیق پروستاتیت غیر باکتریایی ناشناخته است، اما عوامل مختلفی مانند استرس، آسیب عصبی و مشکلات ایمنی در آن نقش دارند.
  • بزرگ شدن پروستات: بزرگ شدن پروستات که به آن هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) گفته می‌شود، می‌تواند با فشار بر مجرای ادرار، باعث درد و مشکلات ادراری شود. این بیماری در مردان مسن شایع است.
  • سرطان پروستات: در برخی موارد نادر، درد پروستات می‌تواند ناشی از سرطان پروستات باشد.
  • عوامل دیگر: گاهی نیز دلیل احساس درد در پروستات آسیب به لگن، سنگ کلیه، سندرم درد لگن مزمن و … است.

علائم سرطان پروستات

دارا بودن علائم زیر می‌تواند نشانه ابتلا به سرطان پروستات باشد:

  • تکرر ادرار به خصوص در شب
  • نیاز فوری به ادرار کردن و عدم توانایی در نگه داشتن ادرار
  • مشکل در شروع ادرار کردن یا قطع و وصل شدن جریان ادرار
  • احساس عدم تخلیه کامل مثانه یا ادرار چکه‌ای
  • وجود خون در ادرار یا مایع منی
  • در ناحیه لگن، کمر، هنگام ادرار کردن یا انزال
  • اختلال نعوظ

سرطان پروستات - Prostate cancer

علائم التهاب و بزرگی پروستات

از مهم‌ترین علائم و نشانه‌های بزرگی و التهاب پروستات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس درد در شکم، کمر، مقعد و آلت تناسلی
  • احساس درد و سوزش در هنگام دفع ادرار و مدفوع
  • تکرار ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • اختلال نعوض
  • کاهش میل جنسی
  • درد در لگن پس از رابطه جنسی
  • درد پس از نعوظ
  • تب و لرز
  • دردهای عضلانی
  • احتباس ادرار

درمان پروستات با طب سنتی

طب سنتی با تکیه بر راهکارهای قدیمی در تلاش است تا پروستات را بدون استفاده از داروهای شیمیایی و عوارض جانبی درمان کند. از مهم‌ترین راهکارهای طب سنتی برای درمان پروستات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روغن کنجد از آن دسته روغن‌های طبیعی است که فواید بسیاری برای سلامت فرد دارد. این روغن به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی می‌تواند در درمان پروستات نیز موثر باشد. به همین دلیل متخصصان طب سنتی مصرف روغن کنجد را به بیماران مبتلا به پروستات توصیه می‌کنند.
  • چای سبز یک گیاه فوق‌العاده با خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است. نوش جان کردن این گیاه می‌تواند تاثیر فراوانی در سلامت فرد و بهبود پروستات داشته باشد. برای مصرف چای سبز نیاز است آن را در آب به مدت 20 دقیقه بجوشانید.
  • اگر به دنبال یک دمنوش خوب برای کاهش درد ناشی از پروستات هستید، مصرف زنجبیل و دارچین به شما توصیه می‌شود. این دو گیاه دارویی طبعی گرم دارند و می‌توانند در کاهش التهاب و تسکین درد ناشی از پروستاتیت موثر باشند. این دو گیاه را می‌توان به غذا اضافه یا به صورت دمنوش میل کرد.
  • مخلوط سیب تازه و آب ترب از دیگر دمنوش‌های فوق‌العاده است که می‌تواند علائم پروستات را بهبود بخشد.
  • توصیه متخصصان طب سنتی به تمامی دوستانی که از درد و التهاب پروستات رنج می‌برند، این است که مصرف جوشانده رازیانه را تجربه کنند. این جوشانده تاثیر فراوانی در کاهش التهاب این بیماری و رفع عفونت خواهد داشت. برای تأثیرگذاری بیشتر مصرف 3 بار در روز رازیانه توصیه می‌شود.

درمان عفونت پروستات

اگر به دلیل عفونت پروستات دچار تکرار ادرار شده‌اید، مصرف گیاه گزنه به شما توصیه می‌شود. این گیاه به دلیل خواص ضدباکتریایی و آنتی‌اکسیدانی که دارد، می‌تواند به سلامت شما کمک کند.

کافی است مقداری پودر گیاه گزنه را به مدت 15 دقیقه درون آب بجوشانید و سپس هر روز یک لیوان نوش جان کنید. مصرف این دمنوش همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را نیز در برابر بسیاری از بیماری‌ها ایمن کند.

درمان سرطان پروستات

اگر بیماری پروستات بسیار پیشرفت کند، امکان تبدیل شدن به سرطان را خواهد داشت. در صورت ابتلا به سرطان پروستات برای درمان و کاهش درد می‌توان طب سوزنی را زیر نظر یک متخصص خبره طب سنتی انجام داد. همچنین مصرف مواد غذایی دارای طبع گرم مانند دمنوش زنجبیل و دمنوش تخم کتان می‌تواند در کاهش علائم بسیار موثر باشد. به یاد داشته باشید که ضروری است در هنگام سرطان حتما درمان را زیر نظر یک پزشک پیش ببرید، چرا که در غیر این صورت شانس بهبودی شما به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

درمان بزرگی پروستات بدون جراحی

قرار دادن روغن زیتون اصل در وعده‌های غذایی به دلیل خواص شگفت‌انگیز این روغن، می‌تواند در درمان بزرگی پروستات موثر باشد و شما را از انجام جراحی‌ها بی‌نیاز کند.

درمان پروستات با روغن زیتون - Prostate treatment with olive oil

این روغن به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد، می‌تواند همچنین در کاهش درد ناشی از این عارضه نیز موثر باشد. البته بهتر است قبل از مصرف روغن زیتون یا گیاهان دارویی مفید برای پروستات با متخصصان طب سنتی مشورت کنید.

درمان ورم پروستات

تحقیقات انجام شده بر روی عسل نشان می‌دهد که این ماده خوراکی می‌تواند در درمان ورم پروستات موثر باشد. در واقع می‌توان گفت عسل خبه واسطه ترکیبات آنتی‌اکسیدانی خود، مانند فلاونوئیدها، می‌تواند التهاب پروستات را کاهش دهد. کافی است به مدت یک ماه به صورت روزانه حداقل یک قاشق غذاخوری عسل نوش جان کنید تا شاهد کاهش ورم پروستات باشید. البته توصیه می‌شود قبل از آغاز این روش درمانی حتما با متخصصان طب سنتی مشورت کنید تا یک راهکار اصولی برای شما در نظر گرفته شود.

بهترین محصولات زادمهر برای درمان پروستات

در فروشگاه زادمهر با نظارت متخصصان طب سنتی محصولات بسیاری تولید می‌شود که جهت درمان بیماری‌های مختلف به کار می‌روند.‌ از مهم‌ترین محصولات این مجموعه برای درمان پروستات می‌توانیم به عسل زادمهر، روغن زیتون زادمهر و روغن کنجد زادمهر اشاره کنیم. اصالت تمامی این محصولات تضمین شده است. به همین دلیل می‌توانید با خیال راحت فرایند خرید را تکمیل کنید.

 

 

ارزیابی محصولات زادمهر توسط پزشکان - evaluation of Zaadmehr products by doctors

 

لینک منابع علمی:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK538361/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9573514/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29495598/

سبک زندگی سالم را با این محصولات آغاز کنید.

در صورتی که خواهان مشورت با پزشک هستید، می‌توانید پزشکان و متخصصین طب سنتی که با زادمهر همکاری می‌کنند را با زدن دکمه زیر مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مزاج خود را می‌دانید؟

مزاج خود را وارد کنید