درمان سوزش معده

درمان سوزش معده - Heartburn treatment

سوزش معده، که به آن رفلاکس معده به مری یا سردل هم می‌گویند، احساس درد و سوزش در پشت جناغ سینه یا ناحیه بالای شکم است. این درد زمانی اتفاق می‌افتد که محتویات اسیدی معده به سمت بالا و به سوی مری حرکت می‌کنند. این عارضه ممکن است بین چند دقیقه یا چندین ساعت طول بکشد. حتی گاها دیده می‌شود که فرد تا چندین روز از درد سوزش معده شکایت می‌کند.

با اینکه داروهای شیمیایی بسیاری برای درمان سوزش معده در بازار یافت می‌شود اما متاسفانه اکثر این داروها دارای عوارض شیمیایی هستند و بهتر است مصرف نشوند. متخصصان طب سنتی در تلاشند تا با راهکارهای طبیعی و داروهای گیاهی به درمان این عارضه بپردازند. اگر دوست دارید در رابطه با درمان سوزش معده در طب سنتی اطلاعات بیشتری به دست آورید، مطالعه این مطلب از مجله زادمهر می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

علت سوزش معده چیست؟

سوزش معده دلایل مختلفی دارد. شناخت این دلایل اولین قدم برای درمان صحیح است‌. گاهی مهم‌ترین دلیل احساس سوزش در معده مصرف برخی داروها مانند آسپرین، ایبوپروفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، سیگار کشیدن، خوردن غذاهای خاص مانند غذاهای چرب، تند، سرخ شده یا اسیدی و نوشیدن برخی نوشیدنی‌ها مانند قهوه، چای، نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های اسیدی است. گاهی نیز استرس و اضطراب موجب تحریک تولید اسید معده شده و این عارضه را به وجود می‌آورد.

علت سوزش معده - Cause of heartburn

بارداری، چاقی، زخم معده، فتق هیاتال و رفلاکس اسید معده از دیگر دلایل سوزش معده محسوب می‌شوند. خوشبختانه باید بگوییم در بیشتر مواقع با اصلاح رژیم غذایی امکان درمان این عارضه و کاهش سوزش وجود دارد.

درمان سوزش معده عصبی

اگر دلیل معده درد شما استرس، اضطراب یا دیگر اختلالات عصبی باشد در ابتدا باید شرایط روانی پایداری برای خود ایجاد کنید، سپس با دمنوش‌ها و مواد خوراکی زیر علائم ناشی از این عارضه را بهبود بخشید:

  • آب لیمو و عسل
    آب لیمو و عسل می‌تواند یک معجون فوق‌العاده برای کمک به سلامت دستگاه گوارش باشد. این معجون خوشمزه با تنظیم اسید معده درد ناشی از سوزش سر دل به طور قابل توجهی تسکین می‌بخشد.
  • زنجبیل
    زنجبیل یک گیاه دارویی بسیار مفید است که هم می‌تواند در آرام‌سازی اعصاب و روان موثر باشد و هم اختلالات گوارشی را درمان کند. آنتی‌اکسیدان‌های این گیاه و اثر ضدالتهابی آن موجب تقویت مری و در نهایت کاهش سوزش سر دل می‌شود‌‌.
  • دارچین
    دم کرده دارچین یک دمنوش فوق‌العاده با طعمی عالی است که در درمان رفلاکس و سوزش سر دل موثر است. این دم کرده می‌تواند در کاهش حالت تهوع و دیگر اختلالات گوارشی نیز موثر باشد. جالب است بدانید دمنوش دارچین می‌تواند به آرام‌سازی روح شما نیز کمک شایانی کند.
  • دمنوش اسطوخودوس
    مقداری پودر گیاه اسطوخودوس را درون آب بریزید و به مدت 15 دقیقه روی حرارت قرار دهید تا قل بخورد. سپس این دمنوش خوش طعم را دو‌ بار در طول روز نوش جان کنید تا شاهد اثر آن بر درمان معده درد عصبی خود باشید.

درمان سوزش معده در بارداری

در طول دوران بارداری بدن مادر تغییرات بسیاری را تجربه خواهد کرد. به دنبال تغییرات هورمونی، تغییرات الگوی غذا خوردن، استرس و رشد جنین ممکن است سوزش معده احساس شود. در چنین شرایطی عمل به توصیه‌های زیر می‌تواند تا حدود زیادی در درمان این عارضه موثر باشد:

  • مصرف آب نارگیل را در وعده‌های غذایی خود قرار دهید تا با تنظیم اسید معده، سوزش شما کاهش یابد.‌
  • مصرف مایعات را به طور قابل توجهی افزایش دهید تا به هضم بهتر مواد غذایی مصرف شده کمک کند.
  • از مصرف مواد غذایی گازدار، تند، ترش و فست و فودی پرهیز کنید.
  • دم کرده رازیانه می‌تواند در تنظیم اسید معده و تقویت مری موثر باشد. حداقل یک وعده در روز دمنوش رازیانه نوش جان کنید.
  • آب آلوئه‌ورا برای شما بسیار مفید خواهد بود. با قرار دادن آن در رژیم غذایی موجب تقویت سیستم ایمنی، بهبود سیستم گوارش و کاهش استرس بارداری شوید.

آب نارگیل و رازیانه برای درمان سوزش معده در بارداری - Coconut water and fennel for heartburn treatment in pregnancy

درمان سوزش معده از دیدگاه دکتر خیراندیش

دکتر خیراندیش دلیل سوزش معده را افزایش سردی معرفی می‌کند و می‌گوید این عارضه به دلیل مصرف زیاد سردیجات، مصرف آب بین غذا خوردن، مصرف مواد غذایی نامناسب و… است. این حکیم به افراد توصیه می‌کند در مرحله اول این عادت‌های غذایی اشتباه کنار گذاشته شود. سپس یک قاشق غذاخوری بارهنگ را در یک لیوان آب جوشانده و مقداری عسل اضافه کرده و نوش جان کنند. بهتر است این جوشانده به صورت روزانه نوش جان شود تا اثرگذاری آن بیشتر مشاهده شود.

مواد خوراکی مفید برای درمان سوزش معده

مصرف برخی از مواد خوراکی می‌تواند در کاهش سوزش معده و تسکین درد ناشی از این عارضه موثر باشد. از مهم‌ترین این خوراکی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کرفس: کرفس، به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان و خاصیت ضد التهابی، می‌تواند به کاهش التهاب معده و سوزش سر دل کمک کند.
  • بادام: بادام سرشار از منیزیم است و می‌تواند به شل شدن عضلات مری و اسفنکتر تحتانی آن کمک کند. همچنین از برگشت اسید معده به مری و سوزش سر دل پیشگیری نماید.
  • موز: موز، به دلیل دارا بودن پتاسیم، نقش بسیار زیادی در تقویت عضلات مری و اسفنکتر تحتانی آن دارد و موجب کاهش علائم سوزش سر دل می‌شود.
  • خیار: خیار، به دلیل داشتن آب فراوان و خاصیت قلیایی، می‌تواند به خنثی کردن اسید معده و تسکین سوزش آن کمک کند.
  • جو دوسر: جو دوسر به دلیل داشتن فیبر محلول، نقش فراوانی در کمک به هضم آرام و بدون درد غذا ایفا کرده و از تحریک معده و سوزش سر دل پیشگیری می‌کند.‌
  • آلوئه ورا: ژل آلوئه ورا، به واسطه خواص ضد التهابی و ترمیمی، موجب تسکین التهاب معده و مری و کاهش سوزش سر دل می‌شود.‌
  • ماست: انواع ماست به ویژه نوع پروبیوتیک آن، حاوی باکتری‌های مفیدی است که به حفظ تعادل فلور روده و هضم بهتر غذا کمک می‌کنند.
  • هندوانه: این میوه تابستانی، به واسطه دارا بودن آب فراوان و خاصیت قلیایی، می‌تواند به خنثی کردن اسید معده و تسکین سوزش آن کمک کند.

بهبود سوزش معده با عسل

یکی از بهترین راهکارهای خانگی برای درمان سوزش معده استفاده از عسل است. متخصصان طب سنتی بر این باورند که مصرف یک قاشق چای‌خوری عسل در هنگام احساس سوزش معده می‌تواند در رفع این عارضه موثر باشد.

بهتر است عسل را با مقداری چای یا آب گرم مخلوط کرده و سپس نوش جان کنید تا سریع‌تر علائم سوزش معده رفع شود. عسل به دلیل خاصیت ضدالتهابی و تسکین‌دهندگی که دارد، می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های گوارشی دیگر نیز موثر باشد.

دمنوش مقوی معده برای رفع سوزش آن

دمنوش مقوی معده یک دمنوش کاملا گیاهی و ارگانیک می‌باشد که از سیب، به خشک و گل محمدی ساخته شده است.‌ این دمنوش دارای خواص گسترده‌ای برای معده و دستگاه گوارش بوده و در طب سنتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

درمان سوزش معده و درد معده با داروی گیاهی (دمنوش گرمی معده) - Stomach pain and heartburn treatment with herbal medicine

اگر از سوزش معده رنج می‌برید، کافی است روزانه دو بار دمنوش مقوی معده را در طول روز نوش جان کنید تا شاهد نتایج فوق‌العاده این نوشیدنی خوشمزه بر کاهش سوزش باشید. اگر همزمان با سوزش معده، یبوست هم دارید بهتر است قبل از مصرف با متخصصان طب سنتی مشورت کنید.

بهترین محصولات زادمهر برای درمان سوزش معده

زادمهر یک فروشگاه معتبر با تجربه بالا در زمینه فروش گیاهان دارویی و محصولات طب سنتی است. در این مجموعه محصولات زیر نظر متخصصان طب سنتی تولید می‌شوند، به همین دلیل از کیفیت بالایی برخوردارند و برای اهداف درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر به دنبال بهترین محصولات برای درمان سوزش معده هستید، ما خرید عسل زادمهر و دمنوش مقوی معده را به شما توصیه می‌کنیم.

 

 

توصیه می‌شود ابتدا از متخصصان طب سنتی ما مشورت بگیرید تا بهترین راهکارهای درمانی برای شما در نظر گرفته شود.

 

ارزیابی محصولات زادمهر توسط پزشکان - evaluation of Zaadmehr products by doctors

 

لینک منابع علمی:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9585569/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9585569/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK538361/

سبک زندگی سالم را با این محصولات آغاز کنید.

در صورتی که خواهان مشورت با پزشک هستید، می‌توانید پزشکان و متخصصین طب سنتی که با زادمهر همکاری می‌کنند را با زدن دکمه زیر مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *