درمان گوارش

درمان گوارش - Digestion treatment

سیستم گوارش یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های بدن انسان است که اگر به درستی عمل نکند، سلامت فرد به خطر می‌افتد. بیماری‌های مختلف گوارشی معمولا با علائمی چون حالت تهوع، اسهال و استفراغ خود را نشان می‌دهند. برای درمان این بیماری‌ها در طب سنتی راهکارهای فراوانی وجود دارد.

در این مطلب از مجله زادمهر تصمیم داریم به شما بگوییم که چگونه می‌توان بدون استفاده از داروهای شیمیایی با طب سنتی به درمان گوارش پرداخت.

چگونگی عملکرد دستگاه گوارش

دستگاه گوارش، متشکل از اندام‌هایی هماهنگ، وظیفه‌ی مهم تبدیل غذا به مواد مغذی و انرژی مورد نیاز بدن را بر عهده دارد. غذا از دهان شروع و با جویدن و مخلوط شدن با بزاق به توده نرمی تبدیل می‌شود. سپس بلع رخ داده و این توده نرم به معده می‌رود. در معده، اسید و آنزیم‌ها، غذا را به طور مکانیکی و شیمیایی تجزیه می‌کنند. در نهایت، این مخلوط به روده کوچک می‌رود و آنزیم‌های مختلف، مولکول‌های بزرگ غذا را به واحدهای قابل جذب تبدیل می‌کنند. مواد مغذی جذب جریان خون و به بقیه بدن می‌رسند.

مواد باقی‌مانده از غذا که قابل جذب نیستند، به روده بزرگ منتقل و در آنجا آب آن‌ها جذب شده و مدفوع تشکیل می‌شود. مدفوع نهایتا از طریق مقعد دفع می‌گردد. عملکرد دستگاه گوارش تحت کنترل عوامل مختلفی مانند هورمون‌ها، سیستم عصبی و میکروبیوم روده است.

دستگاه گوارش انسان - Human digestion

برای درمان گوارش چه بخوریم؟

سلامت دستگاه گوارش وابسته به رژیم غذایی ماست. به همین دلیل ضروری است سراغ مواد غذایی مفیدی برویم که به هضم بهتر غذاها کمک کرده و موجب سلامت گوارش شوند.

از مهم‌ترین مواد غذایی برای درمان گوارش می‌توان به انواع سبزیجات سرشار از فیبر، انواع میوه، حبوبات، غلات و حبوبات اشاره کرد. افرادی که رژیم غذایی مناسبی دارند و از مواد غذایی ذکر شده در طول هفته استفاده می‌کنند، کمتر در خطر بیماری‌های گوارشی خواهند بود.

درمان گوارش با عسل

عسل یک معجون فوق‌العاده برای درمان انواع بیماری‌های گوارشی محسوب می‌شود. با این ماده خوراکی می‌توانید به هضم بهتر غذا کمک کنید، درد و زخم در نقاط مختلف دستگاه گوارش را بهبود داده و التهاب را از بین ببرید.

عسل را می‌توانید به صورت تنها یا مخلوط با سایر مواد غذایی نوش جان کنید. اگر از دردهای گوارشی رنج می‌برید، می‌توانید مقداری عسل را با زردچوبه مخلوط کرده و در آب جوش حل کنید. سپس این دمنوش را نوش جان کنید. مصرف این دمنوش به خصوص برای افرادی که از حالت تهوع رنج می‌برند، بسیار مفید خواهد بود.

درمان گوارش با عسل - Honey for digestion treatment

درمان گوارش با سیر

سیر از جمله گیاهانی است که به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهابی، تسکین دهندگی، ضدباکتریایی و ضدقارچی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. مصرف منظم سیر باعث می‌شود تا بسیاری از دردهای سیستم گوارش کاهش یافته و هضم غذا به نحو بهتری انجام گیرد.

مطالعات نشان داده است که مصرف سیر می‌تواند در کاهش یبوست، درمان معده درد و حالت تهوع نیز موثر باشد. بنابراین اگر سلامت دستگاه گوارش برای شما بسیار حائز اهمیت است، می‌توانید مصرف سیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

درمان گوارش با خاکشیر

مصرف شربت خاکشیر از دیگر توصیه‌های متخصصان طب سنتی برای درمان گوارش است. کافی است مقداری خاکشیر را در آب بخیسانید و سپس شیرین کرده و نوش جان کنید. خاصیت ملین بودن خاکشیر باعث می‌شود تا فعالیت دستگاه گوارش به نحو بهتری انجام گیرد و یبوست و حالت تهوع درمان شود. خاکشیر حتی قادر است به درمان معده درد نیز کمک کند.

از دیگر خواص خاکشیر برای دستگاه گوارش می‌توان به کاهش عفونت‌ها کمک کرد. خاکشیر می‌تواند باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌های موجود در دستگاه گوارش را هدف قرار داده و از بین ببرد. بنابراین افرادی که از عفونت معده و روده شکایت دارند نیز می‌توانند مصرف خاکشیر را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

درمان دستگاه گوارش با گیاهان دارویی

گیاهان دارویی فراوانی وجود دارند که برای سلامت دستگاه گوارش مفیدند. از مهم‌ترین این گیاهان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رازیانه
    رازیانه از آن دسته گیاهان دارویی است که از دمنوش آن برای کاهش نفخ و دل درد استفاده می‌شود. این گیاه را به صورت عرق نیز می‌توان مصرف کرد.
  • نعناع فلفلی
    افرادی که از زخم معده رنج می‌برند، می‌توانند به مدت 15 دقیقه گیاه نعناع فلفلی را درون آب بجوشانند و نوش جان کنند.
  • رزماری
    رزماری می‌تواند به پاکسازی دستگاه گوارش کمک کند. افرادی که از عفونت‌های گوارشی رنج می‌برند با مصرف دمنوش رزماری می‌توانند درمان شوند.
  • زیره
    مصرف پودر زیره به تنهایی یا مصرف این گیاه به صورت دمنوش برای درمان معده درد و پاکسازی روده مفید است.

درمان عفونت دستگاه گوارش خانگی

افرادی که از عفونت دستگاه گوارش رنج می‌برند، برای بهبودی باید سراغ گیاهانی بروند که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارند. برای درمان عفونت دستگاه گوارش در خانه اجرایی راهکارهای زیر می‌تواند گزینه مناسبی باشد:

  • مقداری پونه را درون آب بریزید و حل کنید. سپس آب را به مدت 15 دقیقه بر روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. سپس جوشانده را در دو بار در روز نوش جان کنید.
  • مقداری سرکه سیب را درون آب بریزید و کمی عسل اضافه کنید. سپس بر روی حرارت قرار داده و نوش جان کنید.
  • مصرف دمنوش زنجبیل را جدی بگیرید. زنجبیل از آن دسته گیاهانی است که می‌تواند نقش بسیاری در درمان عفونت معده و روده داشته باشد. کافی است مقداری پودر زنجبیل یا زنجبیل تازه حل شده در آب را به مدت 20 دقیقه روی حرارت قرار داده و سپس میل کنید.
  • از روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل و روغن زیتون به جای روغن‌های جامد استفاده کنید. این روغن‌ها می‌توانند به سلامت دستگاه گوارش و درمان عفونت‌های گوارشی کمک شایانی کنند.

سردی گوارش را چگونه درمان کنیم؟

احساس سرما و سوزن سوزن شدن معده یکی از مهم‌ترین نشانه‌های سردی گوارش است. سردی گوارش می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش را مختل کند و با درد فراوانی همراه باشد. بهترین راهکار برای درمان این عارضه استفاده از مواد غذایی دارای طبع گرم است. توصیه متخصصان به تمامی افرادی که از سردی گوارش رنج می‌برند، این است که مصرف مواد غذایی مهمی مانند سیب زمینی شیرین، عناب، میخک، رازیانه، زنجبیل، دارچین و… را در رژیم غذایی خود قرار دهند. حجامت و ماساژ درمانی نیز می‌تواند برای این افراد بسیار مفید باشد.

دمنوش مقوی معده از آن دسته دمنوش‌هایی است که می‌تواند برای سلامت دستگاه گوارش فواید فراوانی داشته باشد. مهم‌ترین فایده این دمنوش درمان سردی و درد معده است.

درمان تنبلی گوارش

منظور از تنبلی گوارش این است که روده و سایر بخش‌های دستگاه گوارش به درستی فعالیت‌های خود را انجام نمی‌دهند. طبق نظر متخصصان طب سنتی افراد برای درمان تنبلی گوارش می‌توانند مصرف عسل، زنجبیل و زعفران را امتحان کنند.

درمان درد گوارش با عسل و زعفران - Honey and Saffron for Digestion pain

کافی است مقداری زعفران و زنجبیل را درون آب جوش حل کرده و یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید. این دمنوش فوق‌العاده می‌تواند موجب بهبود دستگاه گوارش شود و تنبلی را کاهش دهد. برای نتیجه بهتر نیاز است از این دمنوش دو برابر در روز نوش جان کنید.

درمان یبوست و پاکسازی روده

یبوست یکی از نشانه‌های مهم بیماری‌های گوارشی  است. البته طبیعی است که هر فرد به دلیل تغذیه نامناسب این عارضه را تجربه کند. بهترین راهکار برای درمان یبوست و پاکسازی روده استفاده از روغن کرچک است.

برای درمان یبوست کافی است مقداری روغن کرچک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا شاهد بهبود این عارضه باشید. متخصصان طب سنتی به افرادی که یبوست شدید دارند، توصیه می‌کنند ماساژ شکم با روغن کرچک را نیز جدی بگیرند و سعی کنند اینگونه به درمان پاکسازی روده‌ها کمک کنند.

بهترین محصولات زادمهر برای درمان بیماری‌های گوارشی

زادمهر یکی از بهترین فروشگاه‌هایی است که به فروش محصولات ارگانیک و گیاهان دارویی می‌پردازد. در این فروشگاه محصولات زیر نظر متخصصان طب سنتی تولید و فرآوری می‌شوند، به همین دلیل مناسب استفاده‌های درمانی هستند. اگر به فکر سلامت دستگاه گوارش خود هستید یا از بیماری‌های گوارشی رنج می‌برید، بهتر است همین حالا برای ثبت سفارش محصولاتی مانند عسل زادمهر و دمنوش مقوی معده زادمهر اقدام کنید.‌

 

 

لینک منابع علمی:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9585569/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9585569/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK538361/

سبک زندگی سالم را با این محصولات آغاز کنید.

در صورتی که خواهان مشورت با پزشک هستید، می‌توانید پزشکان و متخصصین طب سنتی که با زادمهر همکاری می‌کنند را با زدن دکمه زیر مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مزاج خود را می‌دانید؟

مزاج خود را وارد کنید