چرا یبوست گرفتم؟ روش‌های درمان یبوست

علت و درمان یبوست - Constipation treatment and causes

یبوست یک مشکل گوارشی رایج است که تقریبا همه افراد یک بار در طول زندگی خود، آن را تجربه خواهند کرد. این عارضه در برخی افراد به دلیل بیماری‌های گوارشی بیشتر دیده می‌شود. همین موضوع باعث می‌گردد تا همواره این سوال مطرح شود که چگونه می‌توان یبوست را درمان کرد؟

آیا راهی به غیر از استفاده کردن از داروهای شیمیایی برای کنترل این مشکل وجود دارد؟ آیا امکان کنترل و درمان این عارضه با طب سنتی وجود دارد؟

اگر دوست دارید در رابطه با درمان یبوست در طب سنتی اطلاعات بیشتری به دست آورید، مطالعه این مطلب بسیار مفید خواهد بود.

یبوست چیست؟

یبوست، عارضه‌ای شایع در دستگاه گوارش است که با دفع سخت و کم مدفوع (معمولاً کمتر از سه بار در هفته) و احساس تخلیه ناقص روده شناخته می‌شود. این مشکل علائمی مانند مدفوع سفت و خشک، دفع دشوار و دردناک، نفخ، احساس پری شکم و گاهی اوقات حالت تهوع، یبوست را آشکار می‌کند.

عوامل متعددی می‌توانند در بروز یبوست نقش داشته باشند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کمبود فیبر در رژیم غذایی، کمبود آب بدن، عدم تحرک کافی، مصرف برخی داروها، ابتلا به بیماری‌های خاص، تغییرات هورمونی و افزایش سن اشاره کرد. (لینک منبع علمی)

خوشبختانه، در اکثر موارد، یبوست با اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی قابل درمان است. افزایش مصرف فیبر، نوشیدن آب کافی، ورزش منظم و پرهیز از مصرف بیش از حد کافئین و الکل، راه‌حل‌های موثری برای رفع یبوست هستند. در موارد خاص، ممکن است برای درمان یبوست به دارو یا ملین نیاز باشد.

یبوست چیست؟ - What is constipation

علت نفخ و یبوست قبل از پریود چیست؟

نوسانات هورمونی در طول چرخه قاعدگی، به ویژه افزایش پروژسترون در نیمه دوم آن، می‌تواند بر دستگاه گوارش زنان تاثیر گذاشته و منجر به یبوست و نفخ قبل از پریود شود.

پروژسترون با کند کردن حرکات روده، به یبوست دامن می‌زند. در مقابل، افزایش سطح استروژن در این دوره، احتباس آب در بدن را به دنبال داشته و زمینه را برای نفخ فراهم می‌کند.

یبوست بعد از اسهال نشانه چیست؟

یبوست بعد از اسهال می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاه، این امر به طور طبیعی و در روند بهبودی از اسهال رخ می‌دهد. اما در موارد دیگر، یبوست بعد از اسهال می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل اساسی‌تر باشد.

کمبود آب بدن، عدم تعادل الکترولیت‌ها، مصرف برخی داروها، بیماری‌های التهابی روده و سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) از جمله علل احتمالی یبوست بعد از اسهال هستند.

در اکثر موارد، یبوست بعد از اسهال با جبران کم آبی بدن و الکترولیت‌ها و قطع مصرف داروهای احتمالی، به طور موقت برطرف می‌شود.

برای پیشگیری و رفع یبوست بعد از اسهال، نوشیدن مایعات فراوان، مصرف غذاهای حاوی الکترولیت و فیبر محلول، اجتناب از غذاهای یبوست‌زا و مصرف پروبیوتیک‌ها توصیه می‌شود.

کدام مواد غذایی یبوست می‌آورد؟

برخی از مواد غذایی کم چرب، کم فیبر و کم آب می‌توانند موجب یبوست شوند. از مهم‌ترین این مواد غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گروه مواد غذایی نمونه
غذاهای کم فیبر گوشت قرمز، مرغ بدون پوست، ماهی، تخم مرغ، پنیر، شیر، ماست، نان سفید، برنج سفید، ماکارونی، کلوچه، بیسکوییت، چیپس، پفک، شیرینی، شکلات
غذاهای پرچرب غذاهای سرخ شده، فست فود، سس ها، کره، پنیر چرب، بستنی، غذاهای فرآوری شده
غذاهای کم آب کافئین (قهوه، چای، نوشابه‌های انرژی زا)، الکل، نوشابه‌های گازدار
سایر مواد غذایی موز نارس، برنج سفید، عدس، لوبیا، کلم بروکلی، گل کلم، پیاز

یبوست با چی درمان می‌شود؟

بهترین راهکار برای درمان یبوست استفاده از مواد غذایی سرشار از فیبر است. مواد غذایی نرمی که از آب فراوان برخوردارند برای این هدف بسیار مناسب خواهند بود.

البته اگر با اصلاح رژیم غذایی نیز نتوانستید یبوست را درمان کنید، توصیه می‌شود از شربت جلاب استفاده نمایید.

شربت جلاب با تاثیرگذاری مثبت بر روی سیستم گوارشی می‌تواند حرکات مدفوع در روده را نرم کرده و موجب درمان یبوست شود. البته اگر از بیماری‌های گوارشی رنج می‌برید، بهتر است حتما با متخصصان طب سنتی مشورت کنید تا یک برنامه درمانی دقیق برای شما در نظر گرفته شود.

روش‌های درمان خانگی یبوست

برای درمان یبوست در خانه کافی است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • ورزش و فعالیت بدنی منظم، عضلات روده را تقویت کرده و به دفع راحت‌تر مدفوع کمک می‌کند. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و یوگا از جمله ورزش‌های مفید برای رفع یبوست هستند. حتی نیم ساعت پیاده‌روی روزانه می‌تواند یاریگر شما در مبارزه با یبوست باشد.
  • برخی از مواد غذایی به طور طبیعی خاصیت ملین دارند و می‌توانند به رفع یبوست کمک کنند. روغن زیتون، به عنوان یک ملین طبیعی، می‌تواند حرکت روده‌ها را تحریک کند.
    یک قاشق غذاخوری روغن زیتون قبل از صبحانه یا به همراه سالاد می‌تواند مفید باشد. آلوئه ورا نیز به دلیل داشتن آنزیم‌های گوارشی، می‌تواند به هضم غذا و رفع یبوست کمک کند. مصرف ژل آلوئه ورا به صورت خالص یا در نوشیدنی‌ها می‌تواند یاریگر شما باشد.
  • نوشیدن آب به مقدار کافی، رطوبت بدن را حفظ کرده و به حرکت روان‌تر مدفوع در روده‌ها کمک می‌کند. روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.
  • دمنوش‌های گیاهی مانند نعناع، گل محمدی و بادرنجبویه نیز استفاده کنید. میوه‌ها و سبزیجات با آب فراوان مانند هندوانه، طالبی، خیار و گوجه‌فرنگی را نیز در برنامه غذایی خود بگنجانید.

درمان یبوست با خاکشیر

خاکشیر به عنوان یکی از گیاهان پرخواص در طب سنتی شناخته می‌شود‌. این گیاه به خصوص اگر به صورت ناشتا مصرف شود به دلیل دارا بودن فیبر فراوان می‌تواند موجب درمان یبوست شود.

این گیاه می‌تواند ترشح آنزیم‌های گوارشی را افزایش داده و موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش شود. به همین دلیل از آن به عنوان یک نوشیدنی فوق‌العاده برای درمان یبوست استفاده می‌شود.

رفع یبوست با روغن زیتون

روغن زیتون، به عنوان یک ماده طبیعی و پرخاصیت، در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای جهت درمان یبوست دارد. این روغن با مکانیسم‌های مختلف به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و رفع یبوست کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین اثرات روغن زیتون در یبوست، به خاصیت روان کنندگی آن مربوط می‌شود. روغن زیتون با پوشاندن سطح روده، حرکت مدفوع را در طول دستگاه گوارش آسان‌تر کرده و عبور آن را تسهیل می بخشد. این امر به ویژه برای افرادی که از یبوست ناشی از خشکی مدفوع رنج می‌برند، مفید است. روغن زیتون همچنین با تحریک ترشحات صفرا و آنزیم‌های گوارشی، حرکات دودی روده را افزایش می‌دهد. این حرکات موجی شکل عضلات روده، به جابجایی غذا و مدفوع در دستگاه گوارش کمک می‌کنند و به دفع راحت‌تر آن‌ها منجر می‌شوند. (لینک منبع علمی)

درمان یبوست با روغن زیتون - Constipation treatment with olive oil

روغن زیتون با جذب آب در روده‌ها، به نرم‌تر و حجیم‌تر شدن مدفوع کمک می‌کند. مدفوع حجیم تر راحت تر منقبض می‌شود و از روده خارج می شود. علاوه بر اثرات مکانیکی ذکر شده، روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی نیز می‌باشد. این خواص به کاهش التهاب در روده‌ها و محافظت از سلول‌های روده در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. التهاب روده می‌تواند باعث یبوست شود، بنابراین کاهش التهاب می‌تواند به رفع یبوست بیانجامد.‌

درمان یبوست با روغن نارگیل

روغن نارگیل را می‌توان یکی از مفیدترین داروهای طب سنتی برای درمان مشکلات گوارشی دانست. این روغن با نرم کردن مدفوع و بهبود حرکت آن در روده می‌تواند موجب کاهش یبوست شود.

روغن نارگیل سرشار از فیبر فراوان است و به عنوان یک ضد التهاب قوی شناخته می‌شود. به همین دلیل مصرف آن علاوه بر درمان یبوست، می‌تواند نقش بسیاری در تقویت سیستم ایمنی و کاهش ریسک سرطان نیز داشته باشد. (لینک منبع علمی)

برای یبوست کودکان چی خوب است؟

اگر کودک شما از یبوست رنج می‌برد، بهتر است با قرار دادن میوه‌های موثر برای درمان این عارضه یک قدم مثبت در بهبود سلامت او بردارید.

متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند که میوه‌هایی چون کیوی، انجیر، آلو، هلو، گریپ فروت و گلابی را در رژیم غذایی کودک خود قرار دهید. همچنین می‌توانید از آب این میوه‌ها نیز برای بهبود این مشکل گوارشی استفاده کنید.

یبوست کودکان - Kids constipation

بهترین محصولات زادمهر برای درمان یبوست

زادمهر به عنوان یکی از معروف‌ترین داروخانه‌های طب سنتی ایران در فرایند تولید محصولات از متخصصان طب سنتی کمک می‌‌گیرد تا بتواند محصولاتی فوق‌العاده با کیفیت را برای درمان امراض مختلف تولید کند.

نظارت دقیق متخصصان طب سنتی بر روی فرایند تولید محصولات در این مجموعه باعث شده تا کیفیت این داروها زبانزد خاص و عام باشد.

روغن نارگیل، روغن زیتون و شربت جلاب زادمهر بسیار برای درمان یبوست مفیدند و می‌توانند در کاهش بیماری‌های گوارشی موثر واقع شوند.

 

ارزیابی محصولات زادمهر توسط پزشکان - evaluation of Zaadmehr products by doctors

سبک زندگی سالم را با این محصولات آغاز کنید.

در صورتی که خواهان مشورت با پزشک هستید، می‌توانید پزشکان و متخصصین طب سنتی که با زادمهر همکاری می‌کنند را با زدن دکمه زیر مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *