بهبود حافظه و افزایش عملکرد مغز

بهبود حافظه و افزایش عملکرد مغز - memory improvement

افزایش زوال عقلی و آلزایمر در سالیان اخیر باعث شده است تا در سراسر جهان محققان به دنبال راهکارهای اصولی برای افزایش عملکرد مغز و بهبود حافظه باشند. متاسفانه با اینکه تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است اما طب نوین تاکنون نتوانسته راهکاری موثر را برای این موضوع بیابید. با نگاهی در دنیای طب سنتی متوجه خواهیم شد که از زمان‌های قدیم تاکنون راهکارهای موثری وجود داشته که عمل به آن می‌تواند سلامت و عملکرد مغز را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

در این مطلب از مجله زادمهر تصمیم داریم به بررسی افزایش عملکرد مغز با طب سنتی بپردازیم. بنابراین اگر کسب اطلاعات مناسب در این زمینه برای شما حائز اهمیت است، مطالعه این مطلب می‌تواند ایده جالبی برای شما باشد.

بهبود حافظه و عملکرد مغز

داشتن حافظه‌ای قوی و مغزی که عملکرد مناسب از خود نشان دهد، باعث می‌شود تا بتوانید در مواقع حساس، هر آنچه را که نیاز است به یاد آورید. راحت‌تر درس بخوانید، اتفاقات فیلم‌ها را فراموش نکنید و…

طی بررسی‌های علمی انجام شده توسط متخصصان تغذیه و طب سنتی این موضوع به اثبات رسیده است که تغذیه مناسب تاثیر مثبتی بر روی حافظه دارد. به گونه‌ای که افراد با رژیم‌های غذایی نامناسب بیشتر در خطر پیری مغز و آلزایمر قرار می‌گیرند. متخصصان طب سنتی تاکید بسیار زیادی روی مصرف انواع مغز مانند مغز گردو، مغز پسته، مغز بادام و… دارند. افراد علاقه‌مند به افزایش عملکرد نورون‌های مغزی می‌توانند این مغزها را در رژیم غذایی خود جای دهند.

بهبود حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت همان گونه که از نامش نیز پیدا است به حافظه‌ای اشاره دارد که اطلاعات را حداکثر برای 30 ثانیه در خود جای می‌دهد. ایجاد اختلال در این حافظه می‌تواند فرایند مطالعه و حتی انجام کارهای ساده و روزمره را نیز برای فرد بسیار سخت و دشوار کند. مصرف روغن زیتون به دلیل اثرگذاری بالایی که بر روی سلول‌های عصبی مغز دارد، می‌تواند موجب بهبود این حافظه شود. متخصصان به تمامی افراد به خصوص نوجوانان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از پیری مغز و زوال آن روزانه حداقل یک قاشق غذاخوری روغن زیتون نوش جان شود.

بهبود حافظه - Improve memory

بهبود حافظه بلند مدت

برای اینکه بتوانید حافظه بلند مدتتان را تقویت کرده و اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت تقویت کنید، بهترین راهکار تکرار اطلاعات است‌. سعی کنید اطلاعات را در فواصل زمانی مختلف تکرار کنید. می‌توانید این اطلاعات را رمزگذاری کنید. یادداشت و خلاصه‌نویسی نیز در این زمینه می‌تواند بسیار مفید باشد. علاوه بر موارد ذکر شده مصرف دانه کنجد هم می‌تواند بسیار مفید باشد. تحقیقات نشان داده است که کنجد بو داده علاوه بر تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد قلبی می‌تواند بر روی بهبود حافظه بلند مدت نیز اثر بگذارد.

تقویت حافظه برای درس خواندن

دانش‌آموزان و دانشجویان در زمان درس خواندن به خصوص دوران امتحانات به دنبال راهکاری موثر هستند تا بتوانند حافظه خود را تقویت کنند و آنچه را که مطالعه کرده‌اند در زمان امتحان بهتر به یاد آورند. مصرف مویز و کشمش در دوران درس خواندن می‌تواند ایده مناسبی باشد.

آنتی‌اکسیدان‌های مویز بر روی سلول‌های عصبی مغز تاثیر می‌گذارند و به بهبود حافظه بلند مدت کمک می‌کنند. توجه داشته باشید که برای بهبود عملکرد مغز نیاز است روزانه حداقل 5 عدد مویز با هسته نوش جان کنید.

عملکرد مغز در یادگیری

مغز انسان عضوی پیچیده و شگفت‌انگیز است که مسئول بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن از جمله یادگیری است. یادگیری شامل مراحل مختلفی است که در هر کدام بخش‌های خاصی از مغز فعال می‌شوند. اولین مرحله یادگیری، دریافت اطلاعات از طریق حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه) است. اطلاعات دریافتی توسط قشر حسی مغز پردازش می‌شوند. در مرحله بعدی اطلاعات دریافتی تجزیه و تحلیل، سازماندهی و تفسیر می‌شوند. این کار توسط بخش‌های مختلفی از قشر مغز، از جمله لوب پیشانی، لوب گیجگاهی و لوب آهیانه انجام می‌‌گیرد. اطلاعات پردازش‌شده در حافظه کوتاه مدت و بلند مدت مغز ذخیره می‌شوند تا زمانی که نیاز به استفاده از اطلاعات ذخیره‌شده داریم، آنها را از حافظه بازیابی می‌کنیم. این کار توسط قشر پیشانی و هیپوکامپ انجام می‌شود.

عملکرد مغز در یادگیری - Brain function in learning

راه‌های افزایش عملکرد مغز

راهکارهای بسیاری برای افزایش عملکرد مغز وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خواب سالم و کافی داشته باشید تا مغز شما فرصت استراحت داشته باشد.
  • از استرس و اضطراب زیاد بپرهیزید و اگر به افسردگی مبتلا هستید به دنبال درمان باشید. بیماری‌های روانی عملکرد مغز را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند.
  • از الکل و دخانیات دوری کنید. چرا که این دو می‌توانند سلامت مغز را به خطر بیاندازند.
  • از تمرینات حافظه مانند حفظ لیست‌ها، یادگیری زبان‌های جدید یا بازی‌های حافظه استفاده کنید.
  • داشتن فعالیت‌های مغزی، کتاب خواندن و مرور کردن اطلاعات آموخته شده را جدی بگیرید.
  • ورزش به افزایش جریان خون به مغز و بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کند. حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط در بیشتر روزهای هفته را هدف قرار دهید.
  • یک رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی برای سلامت مغز ضروری است. از مصرف غذاهای فرآوری‌شده، قندهای افزوده و چربی‌های اشباع شده خودداری کنید.

برای تقویت حافظه و تمرکز چه بخوریم؟

مصرف مواد غذایی مفید نقش بسیار زیادی در سلامت مغز و تقویت حافظه ایفا می‌کنند. از بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماهی‌های چرب
  • توت فرنگی و آلوزرد
  • سیب
  • بلوبری
  • چای سبز
  • تخم‌مرغ
  • آجیل و دانه‌ها
  • شکلات تلخ
  • بروکلی
  • گوجه‌فرنگی
  • مرکبات
  • زردچوبه
  • چای سبز
  • تخم کدو
  • رزماری
  • شکلات تلخ
  • چغندر
  • آب قلم
  • انواع مغز مانند بادام، گردو و پسته
  • مویز

اثرات ارده نارگیل روی حافظه

ارده نارگیل به دلیل طبع گرمی که دارد در طب سنتی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. این ارده دارای چربی‌های مفیدی است که به عنوان سوخت سلول‌های عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در اثر استفاده از این سوخت، نورون‌ها عملکرد بهتری از خود نشان خواهند داد و شاهد افزایش حافظه خواهیم بود. توجه داشته باشید که ارده نارگیل می‌توانید بر روی کاهش اثرات ناشی از بیماری‌های شناختی نیز اثر بگذارد.

روغن نارگیل و تقویت عملکرد ذهن

روغن نارگیل به عنوان یکی از بهترین روغن‌های گیاهی موجود در بازار خواص گسترده‌ای برای سلامت دارد. این روغن می‌تواند عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار دهد. پلی فنول موجود در روغن نارگیل با اثرگذاری بر روی نورون‌های مغزی از مرگ زودهنگام آن‌ها جلوگیری کرده و اینگونه موجب بهبود عملکرد ذهن می‌شود. بیماری آلزایمر یکی از بیماری‌هایی است که در سنین بالا بیشتر دیده می‌شود. ریسک ابتلا به این بیماری را می‌توان با تغذیه مناسب و مصرف روغن نارگیل کاهش داد.

روغن نارگیل و تقویت عملکرد ذهن - Coconut oil and strengthening the mind

افزایش حافظه با روغن زیتون

روغن زیتون حاوی چربی‌های مفید فراوان و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری است که از تخریب نورون‌های مغزی جلوگیری می‌کنند و اینگونه موجب افزایش حافظه می‌شوند‌.‌

متخصصان تاکید بسیار زیادی به مصرف روغن زیتون بکر دارند و بر این باورند که این نوع روغن زیتون اثرگذاری بیشتری بر روی سلامت مغز دارد. افرادی که در خانواده خود سابقه ژنتیکی آلزایمر دارند با هدف کاهش ریسک ابتلا به این بیماری می‌توانند در کنار سایر مواد غذایی مفید از روغن زیتون نیز استفاده کنند.

بهترین محصولات زادمهر برای افزایش حافظه

در فروشگاه زادمهر محصولات بسیاری تولید می‌شود که برای اهداف درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نظارت متخصصان طب سنتی بر این محصولات باعث شده تا شاهد رضایت مشتریان از کیفیت محصولات و اثرگذاری بالای آن‌ها باشیم. از مهم‌ترین محصولات زادمهر برای تقویت حافظه می‌توان به روغن زیتون زادمهر، روغن نارگیل زادمهر و همچنین ارده نارگیل اشاره کرد.

 

 

اگر به دنبال راهکاری موثر برای مراقبت از مغز و افزایش  حافظه کوتاه مدت و بلند مدت هستید، خرید محصولات ذکر شده می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

 

ارزیابی محصولات زادمهر توسط پزشکان - evaluation of Zaadmehr products by doctors

 

لیست منابع علمی:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5044790/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29495598/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9854687/

سبک زندگی سالم را با این محصولات آغاز کنید.

در صورتی که خواهان مشورت با پزشک هستید، می‌توانید پزشکان و متخصصین طب سنتی که با زادمهر همکاری می‌کنند را با زدن دکمه زیر مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *