معرفی و درمان بواسیر

بواسیر چیست؟ درمان بواسیر - Hemorrhoid treatment

بواسیر که با نام هموروئید نیز شناخته می‌شود عارضه‌ای است که در اثر التهاب رگ‌ها در مقعد و راست روده به وجود می‌آید. این باری در گذر زمان بدتر می‌شود و می‌تواند درد شدیدی را برای بیمار ایجاد کند. همین موضوع باعث می‌شود تا متخصصان تاکید بسیار زیادی بر درمان به موقع این بیماری داشته باشند.

در این مطلب از مجله زادمهر تصمیم داریم به بررسی درمان بواسیر بپردازیم و به شما بگوییم که چگونه با کمک طب سنتی می‌توانید این عارضه را درمان کنید. با مطالعه این مطلب تا انتها می‌توانید اطلاعات بیشتری در رابطه با این بیماری به دست آورید.

بواسیر چیست؟

بواسیر یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش محسوب می‌شود که معمولا در اثر نشستن‌های طولانی مدت و اجابت مزاج ایجاد می‌شود. طی این بیماری عروق خونی داخل راست روده یا مقعد بزرگ می‌شود. در طی بزرگ شدن این ورید‌ها زائده‌ای دردناک ایجاد می‌شود که با درد همراه است.

خوشبختانه باید بگوییم تشخیص به موقع این بیماری باعث می‌شود تا بتوان آن را به راحتی و بدون نیاز به جراحی درمان کرد.

بواسیر چه علائمی دارد؟

شناخت نشانه‌ها و علائم بیماری بواسیر اولین قدم برای شروع مسیر درمان است. از مهم‌ترین علائم بواسیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتمال نشت مدفوع
  • درد در راست روده و مقعد
  • احساس خارش و سوزش در رکتوم
  • احساس توده در مقعد
  • خونریزی مقعد همراه با درد یا بدون درد

معرفی علائم بواسیر - Symptoms of hemorrhoids

بواسیر خونی بدون درد

همیشه بواسیر با درد همراه نخواهد بود. گاهی فرد بیمار بدون احساس درد خونریزی مقعدی را تجربه می‌کند. در چنین شرایطی ضروری است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه شود تا دلیل خونریزی مشخص شود. پزشک در چنین شرایطی معمولا تست غربالگری سرطان روده را برای بیمار تجویز می‌کند تا از عدم ابتلای وی به سرطان مطمئن شود. اگر پاسخ تست سرطان منفی باشد، درمان بواسیر آغاز می‌شود.

آیا بواسیر باعث اسهال می‌شود؟

برخی از بیماران در اثر ابتلا به دیگر بیماری‌های گوارشی مانند کرون، دچار بواسیر می‌شوند‌. این افراد معمولا در کنار بواسیر علائمی مانند اسهال را نیز تجربه خواهند کرد. چرا که کرون با اسهال و یبوست همراه است و به رگ‌های ناحیه راست روده و مقعد فشار وارد می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود تا احتمال بواسیر در بیماران مبتلا به بیماری‌های التهابی روده مانند کرون بیشتر باشد.‌

درمان خانگی بواسیر

برای درمان خانگی بواسیر ضروری است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • با قرار دادن یخ به صورت روزانه بر روی ناحیه دردناک سعی کنید التهاب را کاهش و موجب تسکین درد شوید.
  • روزانه حداقل 3 بار در یک لگن آب گرم بشینید. آب گرم با کاهش التهاب عروق خونی می‌تواند موجب درمان بواسیر شود.
  • اگر به دلیل ابتلا به بواسیر خارش و درد شدیدی را در ناحیه مقعد تجربه می‌کنید، آغشته کردن ناحیه دردناک با روغن زیتون می‌تواند یک راهکار درمانی موثر باشد.
  • استفاده موضعی از عسل می‌تواند درد و خارش ناشی از بواسیر را در ناحیه مقعد کاهش دهد.

استفاده از عسل برای درمان بواسیر - Hemorrhoid treatment with honey

درمان بواسیر در طب سنتی

با کمک طب سنتی و داروهای گیاهی می‌توان عوارض ناشی از بواسیر را به طور قابل توجهی کاهش داد و زمینه را برای درمان فراهم کرد. متخصصان طب سنتی راهکارهای زیر را برای درمان بواسیر توصیه می‌کنند:

  • مصرف خوراکی و موضعی روغن زنجبیل می‌تواند با کاهش التهاب نقش موثری در درمان بواسیر داشته باشد. کافی است مقعد را با روغن زنجبیل آغشته کنید تا با نرم شدن پوست و کاهش التهاب، بواسیر درمان شود.
  • مقداری چای سیاه را بجوشانید و سپس به مدت 15 دقیقه بر روی ناحیه بواسیر بگذارید.
  • درون یک وان بزرگ مقداری چای سبز درون آب ولرم بریزید و هر روز سه بار به مدت 15 دقیقه درون وان بنشینید.
  • نشستن در وان حمام دارای عرقیات جوز هندی، خاکشیر، پنج انگشت و عرق بومادران از دیگر راهکارهای موثر برای کاهش درد بواسیر محسوب می‌شود.

برای درد بواسیر چه بخوریم؟

برای درمان بواسیر و کاهش علائم ناشی از این بیماری بهتر است سراغ گیاهان داری فیبر زیاد و میوه‌ها و مواد خوراکی بروید که قابلیت ضدالتهابی دارند. بررسی‌های علمی نشان داده است که مصرف مواد غذایی چون کلم بروکلی، انواع سبزیجات با برگ پهن، حبوبات مانند لوبیا و عدس، مرکبات تازه مانند لیمو و پرتقال، سیب، گریپ فروت، کیوی، گلابی، ذرت، سیب زمینی، پسته، نخود فرنگی و… می‌توانند در درمان و کاهش درد ناشی از بواسیر موثر باشند.

روغن نارگیل برای بواسیر

متخصصان طب سنتی تاکید بسیار زیادی بر مصرف روزانه روغن نارگیل به صورت موضعی جهت درمان بواسیر دارند. روغن نارگیل یکی از بهترین روغن‌های گیاهی با خواص ضدالتهابی است که می‌تواند موجب کاهش تورم عروق خونی در ناحیه مقعد شود. علاوه بر این روغن نارگیل می‌تواند زخم بواسیر را نیز درمان کرده و از سوزش بیشتر جلوگیری کند.

کافی است پس از شست‌و‌شوی و خشک کردن ناحیه مقعد، از کمی پنبه آغشته به روغن نارگیل استفاده کرده  تا شاهد کاهش علائم هموروئید باشید.

درمان بواسیر با روغن نارگیل - Hemorrhoid treatment with coconut oil

مسکن قوی برای درد بواسیر

اگر به دنبال یک مسکن قوی برای درد بواسیر هستید و می‌خواهید علائم این بیماری را به طور قابل توجهی کاهش دهید، کافی است مقداری موم عسل اصل را با ژل الوئه‌ورا مخلوط کنید. مقعد را از آلودگی‌ها پاک کرده و با یک پنبه ناحیه دردناک را به مخلوط ساخته شده آغشته کنید. با انجام این کار درد شما تسکین خواهد یافت.

شست‌و‌شوی ناحیه مقعد با سرکه سیب از دیگر راهکارهایی است که متخصصان طب سنتی تاکید بسیار زیادی بر آن دارند. شما با انجام این کار می‌توانید تورم رگ‌های راست روده و مقعد را کاهش داده و به درمان این بیماری کمک کنید.

بادکش برای درمان بواسیر

بادکش یکی دیگر از درمان‌های طب سنتی بواسیر محسوب می‌شود که به دلیل موفقیت‌آمیز بودن، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. طی این روش درمانی از فنجان‌های مخصوص و گرمی برای مکش موضعی پوست استفاده می‌شود تا از این طریق علائم بواسیر کاهش یابد.

توجه داشته باشید انجام این روش درمانی زیر نظر متخصصان خبره طب سنتی هیچ گونه عوارضی جانبی را به همراه نخواهد داشت.

درمان بواسیر در بارداری

در دوران بارداری مادر باید برای حفظ سلامت جنین خود از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی خودداری کنید. متخصصان طب سنتی راهکارهای زیر را برای درمان بواسیر در بارداری توصیه می‌کنند:

  • مقداری زردچوبه را با ژل رویال مخلوط کنید تا ماده خمیری شکل بسازید. سپس این ماده را به صورت موضعی با پنبه بر روی ناحیه بواسیر ماساژ دهید.
  • برای کاهش خارش و التهاب ناشی از بواسیر می‌توانید مقعد را به روغن بادام آغشته کنید. روغن بادام می‌تواند موجب کاهش التهاب و نرم کردن بافت پوست شود. این روغن همچنین به ترمیم سلول‌های آسیب دیده نیز می‌پردازد.
  • ژل آلوئه‌ورا یک ژل فوق‌العاده برای درمان زخم و کاهش التهاب محسوب می‌شود. آغشته کردن زخم بواسیر به این ژل می‌تواند، با مرطوب کردن و آب رسانی کردن پوست، درد این ناحیه را کاهش دهید.

لیزر بواسیر در زنان باردار

لیزر درمانی می‌تواند یک راهکار بسیار موثر جهت درمان بواسیر باشد. این درمان بیشتر زمانی اجرا می‌شود که بواسیر در دوران بارداری پیشرفت زیادی داشته و نیاز است مادر هر چه سریع‌تر درمان شود.

غیر تهاجمی بودن لیزر و عدم نیاز به بیهوشی باعث شده تا بسیاری از افراد لیزر را نسبت به دیگر درمان‌های تهاجمی بواسیر ترجیح دهند.

بهترین محصولات زادمهر برای درمان بواسیر

اگر به دنبال خرید بهترین محصولات طب سنتی و گیاهان دارویی هستید، فروشگاه زادمهر می‌تواند گزینه ایده‌آلی برای شما باشد. در این مجموعه تمامی محصولات زیر نظر متخصصان طب سنتی تولید می‌شود.همین موضوع باعث تضمین کیفیت و اصالت تمامی محصولات زادمهر می‌شود.

 

 

افرادی که به دنبال درمان بواسیر به کمک طب سنتی هستند، می‌توانند نسبت به خرید عسل زادمهر و روغن نارگیل زادمهر اقدام کنند. البته توصیه می‌کنیم قبل از خرید حتما با متخصصان طب سنتی ما مشورت کنید تا بهترین برنامه درمانی برای شما در نظر گرفته شود.

 

ارزیابی محصولات زادمهر توسط پزشکان - evaluation of Zaadmehr products by doctors

 

لینک منابع علمی:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5044790/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9585569/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK538361/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مزاج خود را می‌دانید؟

مزاج خود را وارد کنید